Vorig jaar 20 overtredingen milieu bij bedrijven

Vorig jaar zijn bij bedrijven in Amstelveen 35 controles op het gebied van milieu. Bij 20 ervan werden overtredingen geconstateerd. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied van de provincie Noord-Holland, die voor de gemeente het milieu-toezicht en -handhaving verzorgt. Dat was voor 84 bedrijven noodzakelijk.

De dienst had trouwens minder uren nodig dan van tevoren was begroot, zodat de gemeente geld terug krijgt. De provincie Noord-Holland legt vanuit interbestuurlijk toezicht omgevingsrecht de focus op de vakgebieden Ruimtelijke Ordening, Bouw- en Woningtoezicht en Milieu.

In 2014 en 2015 noemde de dienst Amstelveen ‘adequaat’, wat betreft de uitvoering van toezicht en handhaving. Dit was voor de provincie aanleiding om de intensiteit van het toezicht te verminderen. Om die reden zijn ‘maatwerkafspraken’ gemaakt voor de komende jaren. In de rapportage zijn enkele verbeter- en aandachtspunten genoemd. Wethouder Herbert Raat liet de gemeenteraad weten die te zullen implementeren en borgen in de organisatie en het (uitvoerings)beleid.

Er kwamen vorig jaar geen meldingen van (milieu) overlast door bedrijven binnen. Er werden drie adviezen met betrekking tot vergunningen gegeven. De gemeente heeft een uitvoeringsprogramma in het verlengde van vergunning- toezicht en handhavingsbeleid.

Nieuw daarbij is dat met prestatie-indicatoren gewerkt zal worden, in lijn met de Wet verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving (Wet VTH), die 14 april 2016 in werking trad. Deze wet bepaalt dat de gemeenteraad een verordening over de kwaliteit van de VTH-taken moet vaststellen. De voorbereidingen voor deze verordening zijn in gang gezet en de verordening zal in het derde kwartaal van 2016 aan de gemeenteraad worden aangeboden.

 

 

 

 

Lees ook:Gemeente betaalt Groengebied voor toezicht dat niet bestaat
Lees ook:Gratis cursus Politiek Actief van de provincie
Lees ook:Aandacht voor natuur en milieu op provinciegrond
Lees ook:Provincie zoekt ‘Bedrijvig Groen’
Lees ook:Gemeente gaat strenger handhaven

7 reacties op “Vorig jaar 20 overtredingen milieu bij bedrijven

  1. KGB

    Nog een, buiten onze gemeente, dus we gaan er niet over.
    En dat is: Schiphol. Leve onze provincie!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    Schiphol is de grootste energieverspiller, milieuvervuiler en klimaatopwarmer. De uitlaatgassen en fijnstof van Schiphol waaien met de heersende westelijke winden over onze woonplaats, samen met die van de A9 en A4. Dwars door onze gemeente lopen twee wegen voor doorgaand NZ-verkeer, net alle herrie en luchtvervuiling van dien,

    Toch moet Schiphol blijven groeien, wordt de A9 niet overdekt en wordt de doorstroming op en de aansluitingen van de KK-weg en de Beneluxbaan verbeterd, zodat nog meer auto’s er gebruik van zulldn maken.

    Het ‘goede nieuws’ is dat onze gemeente bespaart op milieutoezicht en -handhaving.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      Het aantal tramhaltes wordt verminderd, zodat nog minder mensen gebruik zullen kunnen maken van het openbaar vervoer. Zo zorgt ons gemeentebestuur voor een gezonder leefmilieu en voor minder opwarming van het klimaat.

        /   Beantwoorden  / 
    2. Frank

      Ik ben het wel met je eens maar de mensen moeten ook werken om al deze voorzieningen te betalen en de luchthaven is wel de grootste werkgever direct en indirect in deze omgeving. Als je er niet van gediend bent , er zijn in het noorden van Nederland nog genoeg plekken waar de lucht veel schoner is, dus wat let je als pensionado?. Zelf kunnen ze er ook iets aan doen door bijvoorbeeld met de fiets naar de golfbaan te gaan en minder vervuilende auto’s aan te schaffen. Wat betreft het aantal haltes voor de metro ben ik het totaal met je eens. Die overkapping van de snelweg vind ik een typisch voorbeeld van NYMBY gedrag, de rotzooi moet namelijk ergens heen.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    In de A9-tunnel zouden de uitlaatgassen, roet en fijnstof van het intensieve (vracht)autoverkeer worden gefilterd. Een groot gebied in het midden van onze woonplaats zou dan een stuk stiller en schoner zijn.

    Lees maar eens de teksten waarmee Rijkswaterstaat de Gaasperdammertunnel in Amsterdam-ZO aanprijst. Daar komt wél een lange tunnel vanwege de nabijheid van woningen en bedrijven. De gewonnen ruimte krijgt groene en recreatieve bestemmingen.

    Dankzij wethouder Raat (VVD) komt er midden in Amstelveen niet zo’n stille en schone tunnel. Dit is de praktijk van het het Amstelveense milieubeleid..

      /   Beantwoorden  / 
  4. Frank

    Hier moet die 40 miljoen opgehoest worden door enkel Amstelveners. Ik denk dat de financiering voor de Gaasperdammertunnel iets anders ligt, want ik denk niet dat Stadsdeelraad Zuidoost in staat is om dergelijk soort bedragen op te hoesten. Maw dat geld komt waarschijnlijk uit een ander potje.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Robert van Waning

    40 of zelfs 100 Miljoen is niet veel als je ziet wat Amstelveen ervoor had terug gekregen: een fraai, groen, autovrij en dus rustig gebied dat Noord- en Zuid-Amstelveen aan elkaar had verbonden. Het is zeker niet veel geld als je beseft wat een breed, giftig,lawaaiig betonnen stuk niemandsland wij straks voor de komende tientallen jaren dwars door ons centrum krijgen totdat een toekomstig gemeentebestuur eindelijk wél tegen de rijksoverheid in verzet durft te komen.

    De verbreding van de A9 is ten behoeve van Almere en Schiphol. Amstelveen heeft er alleen de ellende van. Een fraai staaltje van ‘milieu-toezicht en -handhaving’ waarin Amstelveen ‘adequaat’ heeft gehandeld ten koste van het welzijn van de inwoners.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.