De Pijper versus Boomgaars over lesbische pleegouders

Bert de Pijper

Bert de Pijper

Volgens de kersverse fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad, Axel Boomgaars, heeft Bert de Pijper van de ChristenUnie het mede door hem aangenomen raadsbesluit over bestrijding van (lokale) discriminatie niet goed begrepen. Het voorstel daartoe kwam van GroenLinks en de raad ging er unaniem mee akkoord. Al maakte De Pijper daarbij wel een uitzondering voor de zogenoemde weigerambtenaar, die moeite heeft met het sluiten van homohuwelijken. Dat weigeren kan de ChristenUnie wel billijken. Maar Boomgaars vindt ook dat een Turks kind van Islamitische ouders wel degelijk bij een lesbisch pleegouderpaar kan worden geplaatst. Dat lijkt De Pijper niet met hem eens. Hij loet zich er via twitter over uit. Nou, als hij opvoeding van kinderen door homo’s en lesbiennes niet normaal vindt, begrijpt hij de boodschap niet van het raadsbesluit, waarmee hij zelf instemde, constateerde Boomgaars op zijn vlog (video weblog). In reactie daarop laat De Pijper in een aan Boomgaars gerichte Open Brief weten die mening absoluut niet te delen.

Axel Boomgaars

Axel Boomgaars

Hij vindt, kort gezegd, dat het raadsvoorstel best ruimte laat voor opvoeding van een kind in een omgeving die zo dicht mogelijk ligt bij de levensbeschouwing van de biologische ouders. Maar volgens Boomgaars doet die er blijkbaar niet toe, ook niet als de oorspronkelijke ouders grote moeite hebben met partners van hetzelfde geslacht als opvoeders. De Pijper vindt het verband dat Boomgaars nu legt tussen zijn door de raad aangenomen voorstel en de plaatsing van een Turks kind bij een lesbisch stel onjuist.

“Laat ik direct zeggen dat ik met volle overtuiging voor het raadsvoorstel heb gestemd. Ik ben tegen discriminatie op gebied van levensbeschouwing. Ik sta voor een beleid waarin ouderen op de arbeidsmarkt betere kansen krijgen en ik sta ook voor een beleid waarin discriminatie op het gebied van de seksualiteit in de sport wordt uitgebannen. Het mag niet voorkomen dat jongens die homo zijn, worden weggetreiterd uit de voetbalvereniging omdat ze bijvorbeeld te weinig machogedrag zouden hebben. Het mag niet zo zijn, dat lesbische meiden geen faire kansen krijgen in hun hockeyvereniging,” schrijft De Pijper.

“Welke overtuiging we ook hebben over de homoseksuele geaardheid, het ontslaat ons niet van de plicht om mensen met die geaardheid, zeker jongeren, met respect te behandelen. Ik ben dankbaar voor mijn eigen vrienden die homo zijn en ze blijven altijd welkom bij ons thuis.”

Maar De Pijper zegt dat hij diep moest zuchten over Boomgaars’ onbegrip voor degen die uitkomen voor hun christelijke levensovertuiging. “Ik kan er niet om heen dat wat jij verdraagzaam noemt, op een aantal onderdelen bij mij juist als onverdraagzaam overkomt.”

Volgens Boomgaars maakt het niet uit door wie een kind wordt opgevoed. En hij vraagt zich af of een kind, als dat door twee vrouwen gebeurt, een gekker wereldbeeld meekrijgt. Als maar goede fatsoensnormen worden meegegeven, vindt Boomgaars. Daar is De Pijper het niet mee eens. “De levensovertuiging van ouders speelt wel degelijk mee in de opvoeding van kinderen.” 

Al kunnen twee vrouwen een kind een opvoeding geven waarin tolerantie en respect belangrijke waarden zijn, dat is volgens De Pijper niet ideaal en in overeenstemming met de door God bedoelde opvoeding door een vader en een moeder. “Een vader met bepaalde karaktereigenschappen en een moeder die weer andere eigenschappen heeft. De samenwerking tussen een vader en moeder, die voor altijd elkaar trouw hebben beloofd, is het beste kader waarin de opvoeding van kinderen kan plaatsvinden. Mogelijk vind je deze uitspraak aanmatigend. Maar dan komen we bij de basale vraag uit of God, de Here Jezus en de Bijbel de kaders aangeven voor de inrichting van deze wereld of dat die een uitvinding zijn van mensen die zich christen noemen.”

Overigens kan het ook bij opvoeding door vader en moeder behoorlijk mis gaan, geeft De Pijper toe. Blijkbaar is dat gebeurd in de thuissituatie van de Turkse jongen Yunus, waardoor die in een pleeggezin terecht kwam. Maar de fractievoorzitter vraagt zich af waarom daarbij  voor een lesbisch stel is gekozen.  

De Pijper tot Boomgaars: “Waren er geen pleegouders te vinden die een meer bij die van de biologische ouders passende levensovertuiging hadden? Of vind je die vraag ongepast? In dat geval vraag ik hoe je aankijkt tegen plaatsing van een door een lesbisch stel opgevoed kind, waarbij wat is misgegaan, bij pleegouders met een streng orthodox-christelijke levensovertuiging.” Volgens De Pijper melden zich uit die kring veel echtparen als pleegouders bij Jeugdzorg, omdat zij het hun plicht vinden uit huis geplaatste kinderen liefde te geven en normen van respect en tolerantie bij te brengen. “Ik zou er voor willen pleiten dat kinderen zoveel mogelijk bij pleegouders worden geplaatst met een bij die van de biologische ouders aansluitende levensovertuiging.Helaas is dat niet altijd mogelijk door het beperkte aanbod van pleegouders. Wat dat betreft ligt er een mooie taak voor GroenLinks en de ChristenUnie om aan te dringen op een beleid dat ouders aanmoedigt zich als pleegouders beschikbaar te stellen.”

De Pijper mist bij Boomgaars, het uitgangspunt huldigend dat het niet uitmaakt in welk gezin een pleegkind wordt geplaatst, vooral de rol van de levensbeschouwing van de ouders, die ze aan hun kinderen hebben willen meegeven.

 

Lees ook:Tischa Neve bij Blankevoort
Lees ook:Bijeenkomst over taalontwikkeling door voorlezen
Lees ook:GroenLinks wil opheldering van seksvragen aan kinderen
Lees ook:Thema-avond over autisme en pesten
Lees ook:‘Pa, wees een vent’: debatavond over vaderschap

5 reacties op “De Pijper versus Boomgaars over lesbische pleegouders

  1. de schoolmeester

    Heeft zich in het verleden niet een soortgelijke discussie afgespeeld rondom Joodse weeskinderen?

      /   Beantwoorden  / 
  2. peterpc

    De CU heeft sinds de liaison met oudkerk natuurlijk alle recht van spreken verloren.
    Het is godverdomme een gotspe om te praten over hoe christelijk orthodoxe opvang beter zou zijn, als je even een google doet op christelijk orthodoxe misstanden, kom je toch ook nogal wat onfrisse zaken tegen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      De hr. PC heeft wat betreft haar mede-goedkeuring van de CU aan het benoemen van de hr. Oudkerk in die positie daar gelijk in.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Axel Boomgaars

    In principe probeer je kinderen op te vangen in een omgeving die overeenkomt met hun culturele achtergrond (of dat nu gelovig of juist atheïstisch is), waar dat niet lukt staat liefde en stabiliteit voorop. Elke claim op basis van religie die het een lesbisch stel moeilijker/onmogelijk zou maken een pleegkind te hebben op basis van hun relatie kan wat mij betreft niet door de beugel en is absoluut geen voorbeeld van gelijke behandeling.

      /   Beantwoorden  / 
  4. gerben

    Pijper loet er op los.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.