Postagentschap Van der Hooplaan stopt

Het postagentschap aan de Van der Hooplaan verdwijnt. Het is er bijna 60 jaar geweest, maar nu ziet winkelier Hans Poll, eigenaar van De Posthoorn, er geen brood meer in, wegens de steeds verder terug gedrongen vergoeding die PostNL voor de verrichte diensten geeft. Er is een brief over aan de klanten van de winkel uitgedeeld. Per 1 maart gaat het postkantoortje dicht.

De winkel zelf, tegenwoordig Cigo De Posthoorn geheten, blijft open. Het team in de winkel wijst er ook op dat er steeds meer agressie gepaard ging met de postale dienstverlening, omdat PostNL soms logistiek faalde.

“Wij hadden graag deze 60 jaar volgemaakt en zelfs ook nog langer. Maar zoals u wellicht heeft vernomen is PostNL al een aantal jaren forse bezuinigen aan het doorvoeren”, schrijft Poll en zijn medewerkers aan de klanten. “Deze bezuinigen hebben ons ook hard geraakt.Eerst hadden we in ons Postkantoor nog een vaste kracht maar dat was al enige tijd financieel niet meer haalbaar.”

Terwijl er minder werd betaald, groeide het werk fors, blijkt uit de brief. “Het werk en de tijd wat we aan pakketten hebben, zowel bij brengen als ophalen, staat in geen enkele verhouding meer tot de vergoedingen die we daarvoor van PostNL ontvangen.”

Postzegels blijft de winkel wel aanbieden. “Ook de Moneygram geldservice blijven we uitvoeren.” Naast het assortiment kantoorartikelen, Hallmark wenskaarten, tijdschriften, boeken, kadokaarten en tabaksartikelen, is de Posthoorn tot Top 3 verkooppunt van Nederland voor Nederlandse Loterij uitgeroepen. Men kan er terecht voor: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Toto en Krasloten.

 

 

Lees ook:Stadshart krijgt ‘Fietshuys’
Lees ook:T-Mobile opent winkel in Stadshart
Lees ook:Kingsalmarkt wordt 30 november Jumbo
Lees ook:Taartwinkel in Stadshart
Lees ook:Nu weer een juwelier overvallen

6 reacties op “Postagentschap Van der Hooplaan stopt

  1. Frank Bikker

    Post.nl is 1 van de meest a sociale bedrijven in Nederland . Een typisch voorbeeld van de neoliberale verhuftering .

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jan Demming

    PostNL, voorheen PTT Post, heeft er de laatste jaren echt een rotzooitje van gemaakt. Op elk vlak ging de prijs flink omhoog en de service dito omlaag. Denk alleen maar aan de postzegel, waar nu een simpele 1 of 2 opstaat, maar waarvan de prijs sinds 15 jaar al drie keer over de kop is gegaan. Overigens kan de firma niet aan alle prijsverhogingen iets doen; de meeste brieven zijn vervangen door social media, maar die weinige brieven moeten wel gesorteerd en bezorgd blijven worden.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank Bikker

      Inderdaad Jan, die postzegel is al een vorm van misleiding door er niet de waarde op af te drukken. Aan de ene kant worden er minder brieven bezorgd, maar aan de andere kant is het pakketverkeer navenant toegenomen.
      Tevens behandelt post.nl hun personeel als een stelletje honden. Met wurgcontracten of als zij vast in dienst kunnen komen hun voor zo weinig uren aan te nemen dat zij tot de groep werkende armen behoren en mochten zij ziek worden gelijk ridder te voet zijn.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Jan Demming

        Kortom: Leve de marktwerking!

          /   Beantwoorden  / 
        1. Frank

          Op zich niets mis met marktwerking maar dan moet je wel iedereen behoorlijk behandelen en dat doet Post.nl nu net niet. Er zijn genoeg bedrijven die hun personeel wel behoorlijk behandelen.

            /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    Als de markt niet werkt, is dat omdat concurrentie geen kans krijgt of omdat de verlangde producten en diensten niet betrouwbaar door een particuliere onderneming geleverd kunnen worden (zoals wetgeving, rechtspraak, politie, defensie, waterstaat, etc.)

    Als Post.nl het niet goed doet (bijv door inefficiëntie bedrijfsvoering of exorbitante winstneming ten koste van goede prestaties) zal het bedrijf ten onder gaan. Ook dat is marktwerking.

    Het vervoeren en afleveren van brieven en pakketten is misschien juist door te veel mafktwerking niet lucratief genoeg meer voor een gezonde bedrijfsvoering. A race to the bottom. Een Chinese onderneming zal Post.nl wel overnemen. Ik ben bang dat daarbij niet alleen commerciële overwegingen een rol spelen. China krijgt veel strategische activiteiten in handen. Dat is geen marktwerking maar geopolitiek.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.