Museum Tramlijn wil remise in Amstelveen

Kerst_museumtramlijnDe Elektrische Museum Tramlijn (EMA), die geregeld in Amstelveen is te zien, zit in moeilijkheden. De loods achter het Haarlemmermeerstation in Amsterdam, waar nu de trams staan, moet in de komende vier jaar verdwijnen. Het is een van de loodsen daar in een gebied waar woningen komen. Waar de EMA dan naar toe moet is onduidelijk en het bestuur vindt eigenlijk dat accommodatie het meest logisch is, als Amsterdam het laat afweten.

De kantoren van de EMA plus ongeveer zestig trams staan in het voormalige spooremplacement achter het Haarlemmermeerstation. Maar Amstelveen heeft geen grond meer. De spaarzame stukken die nog over zijn worden voor woningbouw gebruikt. EMA voet in de loods ook de restauraties uit. Volgens de gemeente wordt een deel van de trams ondergebracht in een nog overblijvend pand, maar stadsdeel Zuid wil daarvoor wel meer geld zien. Veel meer dan nu.

Ook moet EMA aan voorwaarden op het gebied van lawaai en trillingen voldoen, in verband met de woonwijk die er komt. Het businessplan van de organisatie is volgens een woordvoerder van de gemeente door haar afgekeurd, meldt de Telegraaf. Binnen de EMA denken sommigen aan het Amsterdamse Bos of Bovenkerk, beide op Amstelveens grondgebied. Overigens zal in verband met de verbreding van de A9 het laatste stuk van de tramlijn (naar Bovenkerk) tussen 2020 en 2024 worden afgesloten. De tram rijdt in Amstelveen over een lengte van vier kilometer.

 

Lees ook:Burgemeester trouwt eerste paartje in museumtram
Lees ook:Vaders op vaderdag gratis met museumtram
Lees ook:Monumenten krijgen schilden ter herkenning
Lees ook:Kerstrit met Gluhwein per museumtram
Lees ook:Gratis rit met museumtram

10 reacties op “Museum Tramlijn wil remise in Amstelveen

  1. Frank Bikker

    Erg jammer als dit zou verdwijnen. Is één van de weinige unieke dingen die we nog hebben. Al eerder het Jagershuis en nu weer dit.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Melanchton

    Maak een hoognodige hoogwaardige fietsverbinding van die nauwelijks gebruikte trambasn.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Daan Banaan

    Tweelingbroer van hr. RvW?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Melanchton

    Die oude trambaan ligt daar maar te verpieteren. Hij wordt slechts zo nu en dan gebruikt door een paar liefhebbers en soms een paar passagiers.

    Wat kost dat ondertussen aan geld, ongebruikte ruimte en gemiste kansen?

    Er is geen behoorlijke, vrij liggende en gezonde (dus zonder uitlaatgassen) fietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam, terwijl daarvoor wel de geschikte ruimte beschikbaar is.

    Die leuke museumtram hoort op het Museumplein.

    Wil niemand hier inhoudelijk op reageren? Dan is er tenminste een (hopelijk fatsoenlijke) discussie over.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Flip Schwartzerdt

    Kan die trambaan niet een mooie busbaan worden?
    Oude troep moet verwijderd worden, het in stand houden kost alleen maar geld.

    Is die Robert van Waning altijd off topic bezig?
    Het gaat toch helemaal niet over democratie?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Melanchton

    @Flip S, RvW is niet de topic, het optimale gebruik van die trambaan wel.

    Die trambaan wordt nu nauwelijks gebruikt, terwijl er geen behoorlijke, rechtstreekse, ononderbroken, veilige en gezonde (dus zonder uitlaatgassen) fietsverbinding is tussen Amstelveen en Amsterdam.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Hans ten Sande

    In de gehele wereld zijn er GELUKKIG nog mensen die oog hebben voor cultureel erfgoed. Daar horen ook oude trams bij. In de VS worden op grote schaal tramwagens gemaakt die er uit zien als de interlokale trams uit de jaren
    1900 – 1930.
    Als wij alleen maar denken aan het creëren van een fietsbaan waar allerlei
    e-fietshobbyisten met duizelingwekkende snelheden de fietsbaan en de directe omgeving daarvan onveilig maken heb ik liever dat men zich bezig houdt met het in stand houden van een tramlijn die in meerdere opzichten een culturele waarde q
    heeft.
    De lokaalspoorbaan (wat de baan in feite is) is van 1900, de elektrische trams uit 1915-1968. Alles wat je nu opoffert aan de verkeers (lees: fiets) moloch komt ooit meer terug. En: hoe zo busbaan?? De tram vervuilt niet (of nauwelijks) de bus des te meer.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frank

      Volstrekt mee eens, zeker omdat Amstelveen al zo weinig zaken uit het verleden gehandhaafd heeft. Zie ook wat dreigt te gebeuren met het Jagershuis. Dit trammetje sluit ook perfect aan bij een het culturele hart van Amstelveen doordat zij een halte heeft in het Oude Dorp.

        /   Beantwoorden  / 
    2. Melanchton

      Frank, moet je eens kijken hoeveel fietsers straks zullen kunnen afstappen bij het oude station in het Oude Dorp (of wat daarvan althans over is na de kaalslag door de gemeente).

      Die oude trammetjes rijden zelden en alleen in het zomerseizoen. Als fietsverbinding zou die voormalige trambaan het hele jaar door dag en nacht intensief worden gebruikt.

        /   Beantwoorden  / 
  8. Melanchton

    Hans, die museumtram past beter op het Museumplein. Daar kunnen veel meer mensen genieten van dat leuke historische erfgoed.

    Voor E-fietsers moeten duidelijke regels komen en die moeten ook worden gehandhaafd. (Dit laatste is problematisch in Amstelveen.)

    In Het Parool stond afgelopen zaterdag een groot artikel over de ongezondheid van fietsen in de stad vanwege de uitlaatgassen van auto’s en met name van (snor)scooters.

    Bussen die op aardgas of waterstof rijden, vervuilen nauwelijks resp. helemaal niet.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.