Rietveld studenten in het Cobra Museum

Elf internationale studenten gaan een relatie aan met de collectie van het Cobra Museum. Met als thema ‘Public Relations’ betekent hun expositie een  kennismaking met hoe de Cobra beweging haar PR verzorgde. Zij denken ook na over cultuur netwerken, waardoor de studenten beter zijn voorbereid op het kunstenaarschap.

Voor het tweede opéénvolgende jaar toont een groep studenten van de Gerrit Rietveld Academie kunst die is ontstaan in relatie met het Cobra Museum en haar collectie. Dat gebeurt in het kader van het Open Collectie programma, waarmee het Cobra Museum, gesteund door het Mondriaan Fonds, probeert haar eigen collectie als inspiratie in dienst te stellen van jonge beeldenmakers.

De elf deelnemende studenten maken onderdeel uit van het ‘Art in Context’ programma, dat dwars door de studieafdelingen heen loopt. Zij worden uitgedaagd werk te maken in relatie tot een bredere maatschappelijke context. Als samenhangend thema is ‘Public Relations’ gekozen. Een thema dat vooral gaat over het betrekken van het publiek en de pers bij de kunst. Een strategie die steeds belangrijker lijkt te worden voor kunstenaars.

Een thema waar de Cobra beweging wel raad mee wist. In relatie tot de collectie van het Cobra Museum en creatieve geesten, komt daar een heel divers en rijk beeld uit. Thom de Jager (NL) koos als vertrekpunt een doek van Karel Appel uit het depot met een gat in het midden waardoor ooit de camera van Jan Vrijman zijn werkwijze filmde.

 

 

 

 

Lees ook:Nieuw programma Cobra Museum en Rietveld academie
Lees ook:Vijftien topwerken uit collectie ABN Amro in Cobra Museum
Lees ook:Gemeente pompt dik half miljoen euro in Cobra Museum
Lees ook:Werken uit Cobra Museum in Ver. Ar. Emiraten
Lees ook:Katja Weitering verlaat Cobra Museum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.