Citymarketing

inputZover reikt blijkbaar de geheimzinnigheid in Amstelveen dat zelfs projecten die men nu lijkt te willen integreren in citymarketing uiterst moeilijk zijn te vinden. Bij Boekhandel Venstra, de onderneming van het jaar,  aan het Stadsplein vragen geregeld mensen naar de heemparken, die Rijksmonumenten schijnen te zijn. Misschien ook wel elders.

Een halve eeuw geleden stelde een Amstelveense reclamemaker al eens voor bewegwijzering in deze stad aan te brengen. Hij diende er zelfs een soort ontwerp voor in, maar kreeg niet of nauwelijks antwoord. Goed, destijds leek de gemeente maar één doel te hebben: Groot worden door steeds meer flats te bouwen en alle historische objecten daarvoor te slopen. Een vernielzucht, waaraan ook het Oude Dorp moest geloven dat ten dele met steenvloeken werd opgezadeld.

Maar tegenwoordig hoor ik om de haverklap het woord citymarketing vallen, onder meer uit de mond van VVD-raadslid Inza Gast, die streven daarnaar tot hobby en missie heeft verheven. Niet voor niets werd aan haar door wethouder Maaike Veeningen maandag in Paardenburg een aantal exemplaren van de zogenoemde Citymap ‘Experience Amstelveen’ overhandigd. Dat gebeurde bij de ondertekening van een samenwerkingscontract met ‘I am amsterdam’ om toeristen uit de hoofdstad ook naar Amstelveen te lokken. Want daar is veel te beleven, wordt ons in het Engels en Nederlands toegeroepen.

Het is niet te hopen dat toeristen daar massaal in trappen, want hier zoeken zij zich rot naar objecten die volgens de gemeente een bezoek waard zijn. Wie in Soest, Den Haag of talloze andere gemeenten komt, volgt daar gewoon de bordjes naar vrijwel alle gebouwen en plekken van enige importantie. Zover is men in Amstelveen al decennia lang nooit gekomen.

Die onvindbaarheid lijkt haaks op de bewierookte citymarketing te staan, waarvoor de gemeente nu zelfs een bedrag op de begroting heeft gezet. Misschien een fractie van wat goede bewegwijzering kost, maar die is dan ook te simpel voor een lokale politicus of bestuurder. En misschien leuteren ze in gemeenten waar gewoon bordjes hangen niet zo lang over citymarketing. Het is zoiets als transparantie, dat andere veel gebruikte woord om een theorie aan te geven die nooit praktijk mag worden…

 

Lees ook:Stadsplein
Lees ook:Citymarketing: waaróm eigenlijk?
Lees ook:Bewegwijzering op Uilenstede eindelijk beter
Lees ook:Pakkans hondenpoep vrijwel nihil
Lees ook:Citymarketing: verkopen van groene bouwput

4 reacties op “Citymarketing

  1. Aha

    Zonder monumenten als Randwijck 13, de Bunker en het Jagershuis zouden de wegwijzers van de citymarketing leeg blijven. In de drukbezochte Amstelveense souveenirwinkels verkopen ze straks miniatuur bunkertjes en noodgebouwtjes.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frank Bikker

    Een 25 jaar oud citaat van een bekend Amstelveens journalist past hier enkel bij. “ Amstelveen is nooit verder gekomen als de pyjama van Amsterdam”. Nu is dat nog steeds zo! Trouwens wel leuk dat toeristen schijnen te vragen waar die heemparken zijn. Moet je er wel zien te komen met het OV. 😂

      /   Beantwoorden  / 
  3. Rotary-vriendje

    Brallen over Citymarketing is veel interessanter dan bordjes ophangen. Want we weten allemaal; “Het verkrijgen van de zaak is het eind van het vermaak/gebral.”

      /   Beantwoorden  / 
  4. Heikneuter

    Nou je kan het altijd gaan vieren in de Winekitchen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.