Geheime democratie

2012-Johan-bos-beterVoorafgaande aan de vergadering van de raadscommissie Algemeen Bestuur en Middelen (ABM) was er donderdagavond weer een besloten meeting voor raadsleden over toerisme. Het seizoen loopt een beetje ten einde dus er zijn op dit moment nog weinig van de geheime bijeenkomsten. De gemeente doet alsof de beslissingen in het beperkte openbare deel van de politieke arena vallen, maar dat is onzin.

Om te beginnen is er het coalitie-overleg, waar de partijen die de basis vormen voor het college van B&W de rijen sluiten. Maar ook andere fracties in de gemeenteraad opereren voornamelijk stiekem. Er zijn meer meetings waar burgers en pers zorgvuldig worden geweerd dan publieke. Die vormen hooguit het topje van de ijsberg. Een paar keer trachtte ik zo’n niet openbare meeting binnen te lopen, maar de toegang werd mij geweigerd. Burgers mogen wel kijken naar het optreden voor de bühne van de elite, die zich volstrekt onverklaarbaar volksvertegenwoordiging noemt, maar natuurlijk niet achter de deuren kijken waar de echte informatie met haar wordt gedeeld.

Druk

Merkwaardig is intussen dat de raadsgriffie veel van die geheime bijeenkomsten en zogenaamde ‘werkbezoeken’ aankondigt, zij het zonder tijdstip van aanvang en locatie. Natuurlijk heeft geen kiezer daar wat aan, maar die melding dient waarschijnlijk alleen om te laten zien hoe druk die gemeenteraad het wel heeft.

Ik denk dat veel van die strikt aan het elitaire kringetje voorbehouden bijeenkomsten dienen om ambtenaren te laten uitleggen hoe zij het willen hebben. Want de stad wordt in feite natuurlijk goeddeels door hen bestuurd. Terwijl geen fractie bijvoorbeeld begrijpt, naar ik deze week nog vaststelde, waarom er sinds enkele jaren een digitale achterkamer bestaat die raadsweb heet, krijgt niemand van de gemeenteraad er door dat die minimaal voor de pers open gaat. Dat is al jaren zo en ik ben moe geworden van praten en in het gelijk worden gesteld door politici. Zodra ik er over begin met iemand die mij tijdens zo’n gesprek gelijk gaf, krijg ik hooguit een stomme lach als antwoord. Geen raadslid kan er verandering in brengen. Want ja, de ambtenarij wil niet. En die beslist natuurlijk.

Raat

In die zin wijkt mogelijk alleen wethouder Herbert Raat af, want die heeft in Amsterdam zelf jarenlang als ambtelijke woordvoerder en voorlichter gewerkt. Hij weet dus hoe de hazen der overheidsmachthebbers (-dienaren zou ik bijna ten onrechte zeggen) lopen en kon zich er tegen wapenen.

Nee, ik verwacht niet dat er snel verandering komt. Straks is het weer verkiezingstijd en dan doen partijen alsof democratie iets anders is dan een mooie droom. Onzin. Je hoort bij de elite die tot de raad is doorgedrongen of niet. Die praat tegenwoordig geregeld over transparantie, die alleen gesprekstof en nooit praktijk mag worden. Vroeger bestond niet het woord, maar wel de praktijk. Die werd in enveloppen en niet digitaal verstuurd, waarmee nu 15 miljoen zonder garantie op veiligheid is gemoeid. Ik hou het er maar op dat alle burgers gelijk zijn, maar de politieke elite meer gelijk is dan anderen…

 

 

 

Lees ook:Sprookjes
Lees ook:Geheime politiek
Lees ook:Democratie
Lees ook:Geheime genootschappen
Lees ook:Politiek badje

13 reacties op “Geheime democratie

  1. Kaas

    Amstelveen en toerisme. Is dat niet om je te bescheuren en hoeveel gaat die ongein weer kosten. Blijkbaar mogen wij daarbij toekijken. Dat heet democratie. Geen wonder dat vele mensen niet meer gaan stemmen en het aan hun rectum zal roesten wat de ” volksvertegenwoordigers” uitvreten.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Rotary-vriendje

    Ik ben het eens met Johan dat Amstelveen een maoïstisch bolwerkje wordt waar alles achter gestaalde deuren beklonken wordt. Maar wel cynisch om je te realiseren dat het niveau wat in de raad zit bij de elite hoort. Daar had ik altijd een veel hogere pet van op.

    Er wordt in deze column een beeld geschetst die de SP immer verweten wordt. Het is net de Zauberflöte, niets is wat het lijkt….

      /   Beantwoorden  / 
  3. W.A.Bomgaars

    Wordt het geen tijd om enkele recente voorvallen van ondemocratische besluitvorming eens voor te gaan leggen aan de (bestuurs) rechter ?
    Zojuist vernomen dat Waardhuizen-Middenhoven over enkele maanden nu ook de buslijnen 149 en 199 zullen moeten gaan missen en dat de wethouder “gaat overleggen”.
    Met wie (Regioraad, Connexion) ?
    Ook de metrohalte Gondel (en Marne) gaan verdwijnen zodat de wijk nagenoeg verstoken zal blijven van openbaar vervoer.
    Dit kan toch niet waar zijn; stelletje volksvertegenwoordigers ….

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Het nieuws over die lijnen werd vele weken geleden al bekend. Het is een besluit van de Vervoersregio, die nu eenmaal de licenties ion deze regio uitgeeft. De wethouder is daar eerlijk gezegd ook tegen, maar tegen hem naar de bestuursrechter lopen heeft dus geen zin. Daar heeft de gemeenteraad in feite weinig invloed op, die kan alleen huilen en zo. Amstelveen heeft geen eigen vervoer en is ook beschikt ook niet over licenties…

        /   Beantwoorden  / 
      1. W.A.Bomgaars

        Dank voor de reactie en uitleg maar ik dacht meer aan een rechtsgang wegens “onbehoorlijk bestuur”. Ze zijn v.w.b. openbaar vervoer toch ook vertegenwoordigd (met stemrecht neem ik aan) in de vervoersregio.
        Heel veel van mijn wijkbewoners zijn afhankelijk van OV naar Schiphol en Amsterdam en voelen zich aan alle kanten belazerd
        (sorry)

          /   Beantwoorden  / 
        1. Johan Bos

          De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de vijf Amstelveense vertegenwoordigers in de Vervoersregio ook voor een betere bereikbaarheid van deze stad opkomen, maar zij vormen slechts tien procent van die raad. Los daarvan spreekt wethouder Jeroen Brandes met Connexxion, maar tegen een overmacht is niet op de knokken als die anders wil…

            /   Beantwoorden  / 
          1. W.A.Bomgaars

            Het siert u dat u nog enigszins opkomt voor zowel de vijf vertegenwoordigers (tandeloze tijgers) in de Vervoersregio c.q. Regioraad alsook voor de betreffende wethouder maar het is toch te triest voor woorden dat Amstelveen dus geen enkele invloed meer schijnt te hebben op de eigen leef- en werkomgeving. Kunnen meelezende, locale politici van dit blog mij nu nog even overtuigen waarom ik op ze zou moeten gaan stemmen in maart a.s. en … wat is eigenlijk hun motivatie om tegen de bierkaai te vechten ? Laatst hoorde ik nog een recent invloedrijk geworden man blazen ”America (lees Amstelveen) first !” Lekker vooruitzicht. Beste mede wijbewoners van Waardhuizen-Middenhoven; ik heb mijn stem laten horen maar het wordt binnenkort vrees ik toch fietsen tot we erbij neervallen als 146 en 199 onze wijk niet meer aandoen. Bent u slecht ter been of kunt u niet fietsen … gewoon pech gehad.

              /  
          2. Johan Bos

            Nou ja, de bereikbaarheid via OV is beter dan voorheen, in de dagen van Maarse en Kroon etc. Maar het is landelijk, en via de Vervioersraad dus regionaal, beleid. De tijd dat Amstelveen ook op het NS-net was aangesloten ligt ver achter ons.

              /  
  4. Frank Bikker

    Zeer vreemd dat door het opheffen van deze buslijnen de bereikbaarheid van het Stadshart en het gemeentehuis voor de wijken Waardhuizen, Groenhof en Middenhoven zeer wordt verslechterd m.n. voor die mensen die echt afhankelijk zijn van het o.v.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jan Demming

      Je zou kunnen stellen dat Connexxion de stelling ‘het OV uit en de auto in’ hanteert. De figuren aldaar achter de bureaus weten niet waar ze het over hebben, maar ik dacht dat de meeste lokale niet VVD-overheden dat eigenlijk niet zouden willen. Hoe dan ook, schandelijk is het dat Connexxion de snode plannen inzake bus 149 en 199 vanaf december definitief invoert. En de gemeente Amstelveen staat er (weer) bij en kijkt ernaar.

      Wat bus 149 door de wijken Waardhuizen betreft las ik ongeveer het volgende op de site van Connexxion:

      Buslijn 149 valt vanaf 10 december 2017, zoals busonderneming Connexxion dat noemt, onder het begrip flexibel openbaar vervoer. Dat betekent dat reizigers niet meer hoeven te wachten bij een bushalte totdat er een bus volgens dienstregeling komt. Die bestaat dan namelijk niet meer. Reizigers kunnen, schrijft Connexxion in een toelichting, een elektrische auto (met chauffeur!) laten komen op de betreffende halte en tijdstip van hun eigen keuze. Dit kan per app, via de website of telefonisch. Flexibel openbaar kan volgens de vervoerder dagelijks besteld worden, ook in het weekeinde. Bus 149 rijdt vanaf de betreffende bushalte naar het dichtstbijzijnde OV-knooppunt, alwaar de reiziger kan overstappen.

        /   Beantwoorden  / 
    2. tremkondukteur

      Wie zijn dat ‘die echt’ afhankelijk zijn?
      Zijn daar geen voorzieningen voor? Moet die doelgroep van jou (welke dat ook moge zijn?)gaan lopen etc?

        /   Beantwoorden  / 
  5. Jan Demming

    Het lijkt er sterk op dat Connexxion voor de bewoners van Waardhuizen en Middenhoven de stelling ‘het OV uit en de auto in’ hanteert.
    Om even bij de toekomst van lijn 149 te blijven: deze valt vanaf 10 december 2017, zoals busonderneming Connexxion dat noemt, onder het begrip flexibel openbaar vervoer. Dat betekent dat reizigers niet meer hoeven te wachten bij een bushalte totdat er een bus volgens dienstregeling komt. Die bestaat dan namelijk niet meer. Reizigers kunnen, schrijft Connexxion in een toelichting, een elektrische auto (met chauffeur!) laten komen op de betreffende halte en tijdstip van hun eigen keuze. Dit kan per app, via de website of telefonisch. Flexibel openbaar kan volgens de vervoerder dagelijks besteld worden, ook in het weekeinde. Bus 149 rijdt vanaf de betreffende bushalte naar het dichtstbijzijnde OV-knooppunt, alwaar de reiziger kan overstappen.

    Blijven er echter nog wel wat vragen over, zoals:
    - Wordt de reiziger thuis opgehaald?
    - Wordt de reiziger op de terugweg opgehaald bij het OV-knooppunt waar hij/zij op dat moment staat?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kaas

      Ja,ja, in de stad Amstelveen kan veel. Het lijkt potdorie wel Suskutterveen wel.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.