OV

Sinds lange tijd maakte ik weer eens gebruik openbaar vervoer (OV), een regelrechte straf waarvoor vooral linkse fracties reclame maken. De enige straf die men zelf via een schrikbarend hoge ticketprijs zelf betaalt, wou ik zeggen, maar dat is natuurlijk gewoon een boete voor wie geen auo heeft of die uit masochistische overwegingen laat staan.

Zal wel aan mij liggen, maar op[ de door mij voor zelfkastijding gekozen dag hoorde ik uit de speakers op Amsterdam-Zuid (waar ik na een – het missen van een trein veroorzakende – storing in het ov-chipkaart systeem eindelijk was beland) weinig anders dan meldingen over vertragingen, treinen die niet reden en werden vervangen door bussen enzovoort. Waardoor ik weer eens werd gestaafd in mijn mening dat OV in Nederland nergens op lijkt, vreselijk duur is en waaraan een aan vreemdelingen niet uit te leggen betaalsysteem ten grondslag ligt.

Met de miljarden kostende en door compleet onvermogen van de politiek veroorzaakte Fyraramp nog vers in het geheugen, ging ik via de rails op weg naar Amersfoort. Onderweg hoorde ik keer op keer dat Utrecht in feite onbereikbaar was via het OV. Nou ja, de NS had bussen ingezet, maar nam geen enkele verantwoordelijkheid voor aankomst- en vertrektijden blijkbaar. En nou heb ik nog mazzel gehad, want als het te keer is of te koud, bladeren of sneeuw vallen et cetera rijden treinen natuurlijk niet. Want totaal anders dan in Siberië of een tropisch land heet ongeveer elke weersomstandigheid hier overmacht. Misschien moet de top van de NS eens daarheen. Nee, ik heb liever dat de mensen van daarginds eens hierheen komen. Om hun collega’s wat te leren.En om te lachen natuurlijk…

 

Lees ook:OV vervoer op weg naar uitstootvrij
Lees ook:Treinloze perioden wegens werkzaamheden
Lees ook:Ministerraad achter Van Zanen als burgemeester Utrecht
Lees ook:Parkeerpaal blijft probleempaal
Lees ook:Politici weten niet beter…

16 reacties op “OV

  1. Ceaucescue

    Onze Johan gaat liever benzinedampen opsnuiven in de file en er bestaan ook speciale kortingskaarten voor ouwe mannen. Daarvoor kan ie voor 10 euro in Maastricht zitten.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      Moet je wel reizen als NS dat wil en geen verplichtingen hebben.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Ceaucescue

        Geldt ook voor filevrij rijden enz. en als in je eentje reist is het ov altijd goedkoper! Alleen ik ben het wel met je eens dat men alle mogelijke moeite doet om de klanten van het OV weg te jagen door te veel vertraging, overstapperij, te volle treinen enz. enz., behalve natuurlijk het te lage salaris van de directie van de NS en andere vervoersbedrijven.

          /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    Gewoon tijdig vertrekken en iets te lezen meenemen, bij voorbeeld een smartphone, tablet, boek, krant of tijdschrift.

    Het land, het milieu en het klimaat gaan kapot en de energievoorraden raken uitgeput door particuliere gemotoriseerde mobiliteit.

    OV, niet omdat men wil maar omdat het zal moeten.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Johan Bos

      ‘OV, niet omdat men wil maar omdat het zal moeten.’
      Is aan prijsstelling en snelle bereikbaarheid van uithoeken niet te merken.

        /   Beantwoorden  / 
      1. frank

        Als je de echte kmprijs gaat uitrekenen als je gebruik maakt van een auto, dan zul je bemerken dat het openbare vervoer in je eentje toch een stuk goed goedkoper is. Dus benzine, afschrijving+ renteverlies, verzekeringen, belasting en opzij leggen geld voor eventuele toekomstige aanschaf nieuwe auto.

        Wat betreft de bereikbaarheid van vele plaatsen heb je een punt in vele gevallen, vaak ook niet en is de trein op wat langere stukken sneller en comfortabeler.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Johan Bos

          Ben net naar Apeldoorn met OV gereisd. Behalve dat ik niet van deur tot deur kwam, was ik er met 19ct per kilometer in mijn eentje per auto goedkoper en sneller geweest.

            /   Beantwoorden  / 
          1. PeterPC

            Je vertrekt van waar je niet bent en gaat heen naar waar je niet zijn moet. Dat is kort gezegd het kernprobleem van de trein.

              /  
          2. Robert van Waning

            Dat is ook het ‘kernprobleem’ van vliegen. Ook daarvoor ga je eerst met een ander vervoermiddel naar en van resp. het punt van vertrek en aankomst. Met bus 300 ben je sneller op Schiphol of Bijlmer dan met de auto.

              /  
        2. frank

          Johan, voor een auto van 3 jaar oud, kostprijs nieuw 22.000 euro (VW 3deurs) is de echte kmprijs in totaal al 30 cent. Wat jij op geeft is waarschijnlijk het bedrag wat je op mag voeren voor de belasting of je baas! Met het spoor in totaal 30,30 euro Met deze auto ongeveer 200 km in totaal 60 euro. Dank u!

            /   Beantwoorden  / 
          1. Johan Bos

            Ik weet niet waar jij je gegevens vandaan hebt, maar in elk geval ben je Met OV niet van deur tot deur. Omdat te bereiken, moet je taxi’s nemen.

              /  
          2. frank

            Daar is gewoon een site over. Voor de rest heb je een treintaxi.

              /  
    2. Robert van Waning

      Dan zal er (veel) meer belastinggeld naar ov moeten gaan, desnoods ten koste van het eindeloos blijven verbreden van snelwegen.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Trollie

        Moet je wel op de fiets naar de golfbaan gaan, niet per auto. Het is een stukje van 3 km!

          /   Beantwoorden  / 
        1. PeterPC

          Juist Trollie, of naar Groenhof.
          Gelukkig werd zijn misdadig luchtvervuilingsgedrag direct bestraft met een parkeer boete.

            /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    JB, door per trein naar Apeldoorn te reizen, heeft u het leefmilieu minder belast, minder verkeerslawaai geproduceerd, het klimaat minder opgewarmd en minder fossiele grondstoffen verbruikt.

    Daarbij heeft u de reistijd kunnen benutten door te lezen of te genieten van het mooie landschap. Tel uit uw winst en die van het algemeen belang.

    Het is trouwens een illusie dat auto rijden maar 19 ct per km kost. Autokilometers lijken goedkoper omdat men daarvoor niet per kilometer betaalt maar met vaste uitgaven die los staan van het gebruik dat men van zijn auto maakt.

    Ik ben blij met onze 22 jaar oude Micra, maar ik reis bij voorkeur met het openbaar vervoer, alleen al omdat dat leuker is door alle mensen met wie je dat avontuur deelt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.