Glas

Net als in een specifieke beleidsnotitie daarover, gaat ook het korte aan lokale journalistiek gewijde hoofdstuk in de zogenoemde ‘Cultuuragenda’ voor de komende jaren voornamelijk over de plaatselijke omroep. Daarnaast komen nog de gedrukte media aan bod. Hoewel de gemeente bij hoog en bij laag blijft beweren graag zo ongeveer alles te willen digitaliseren, worden – anders dan omroepen en gedrukte media – nu juist online nieuwsaanbieders niet eens bij name genoemd. In de cultuurnota van 33 pagina’s is aan de negen online media slechts één korte zin van tien woorden gewijd. Die luidt: ‘Ook zijn er nog 9 online nieuwsaanbieders actief in Amstelveen.’ Eén woord per medium, lijkt het. Zij tellen dus in de visie van de gemeente in feite niet of nauwelijks mee. Zodat bijvoorbeeld amstelveenweb.com, amstelveen.blog.nl en mijnamstelveen.nl niet eens worden genoemd.

En toch staat in het betreffende hoofdstuk: ‘Onder lokale journalistiek verstaan wij alle journalistieke mediabronnen die in de gemeente Amstelveen geproduceerd worden. Lokale journalistiek is dus meer dan alleen de lokale omroep.’

Maar verder gaat het uitsluitend over de gesubsidieerde lokale omroep RTVA, alsmede (door de overheid bekostigde) RTV Noord-Holland en de Amsterdamse streekomroep AT5. Vreemd is dat niet, want alle plaatselijke politici verschijnen nu eenmaal graag op de buis. Radio is dan ook zowel bij de lokale omroep als op het raadhuis een ondergeschoven kind, mede natuurlijk doordat de vrijwilligers en stagiairs er weinig voor voelen onzichtbaar te blijven en het snelste medium (radio) toch een beetje ouderwets vinden.

Moderner zijn natuurlijk websites en sociale media, maar die tellen in de visie van de gemeente alleen mee als zij onder RTV Amstelveen ressorteren. De Mediawet schrijft nu eenmaal voor dat zij een lokale omroep heeft te bekostigen. Dankzij vrijwilligers, stagiairs en de bijdrage van de gemeente kan die tegenwoordig meer doen dan de onder zware druk staande en steeds meer uitgeklede redacties van andere media. Maar echte onderzoeksjournalistiek bestaat in dit Amstelveen helaas allang niet meer. Kennelijk tot genoegen van de gemeente en haar afdeling communicatie, het reclamebureau van B&W, die bij driekwart lege glazen voornamelijk ziet dat die nog altijd voor een kwart zijn gevuld. Hetgeen in zogenoemde persberichten, in feite een poging tot copywriting, terug is te zien.

 

Lees ook:Raad ziet als lokale journalistiek vooral RTVA
Lees ook:GroenLinks wil fonds voor lokale journalistiek
Lees ook:Advies RTVA kost 11 mille
Lees ook:Gemeente helpt RTV Amstelveen
Lees ook:Veeningen houdt vast aan onderzoek media in mei

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.