Fietsbeleid

Nou, nou. Wat is de gemeente begaan met onze gezondheid. In een lijvige nota leggen legt zij nog eens uit hoed goed het wel voor ons allemaal is te fietsen, in plaats van eeuwig en altijd de auto te gebruiken. Méér op de pedalen moeten we de komende jaren. Want dat is goed voor de kwaliteit van de leefomgeving. Minder uitlaatgassen, meer lichaamsbeweging. De groene bovenmeesters hebben het allemaal mooi voor de kindertjes bedacht.

Diezelfde denkhoofden hebben nogal eens de mond vol van ‘integraal beleid.’ Maar integraal is wel het láátste etiket dat je op hun mobiliteitsbeleid kan plakken, als we daartoe althans voor het gemak ook even de verplaatsing op de fiets rekenen. Ze willen als het even kan meer twee- dan vierwielers in de Amstelveense straten. Iedereen op de fiets naar zijn werk.

Nou dat wordt dus lastig uit Almere, Hoofddorp, Heerhugowaard en andere verre oorden. Want in Amstelveen zijn wel bedrijven hartelijk welkom, maar niet hun medewerkers. Die worden beleefd verzocht op te donderen naar Flevoland. Zéker als zij geen geld voor dure woningen hebben. En als de VVD het voor het zeggen krijgt, wordt dat allemaal nog erger. Die club heeft een regelrechte hekel aan betaalbare woningen, omdat de achterban nu eenmaal voornamelijk in voor Jan Modaal onbetaalbare optrekjes huist. Dat is overigens, hoewel verderfelijk, in elk geval duidelijk.

Het bestuurlijke groene en linkse peloton, dat nu nog aan de lokale macht is, kun je hooguit onnozelheid verwijten. Iemand met minimale realiteitszin ziet voorlopig geen dichte drommen over het stuur gebogen sportieve sprinters dagelijks twee keer vijftig kilometer of meer vice versa naar Amstelveen koersen. In een recente gemeenteraadsvergadering gaf CDA-fractievoorzitter Ben Jonker ruiterlijk toe dat de politiek er een zooitje van heeft gemaakt. “Dat mensen in Almere wonen en bij Schiphol werken, daar hebben ze niet zelf voor gekozen. Daar zorgen wij, domme bestuurders, voor.” Een voor een politicus uiterst ongewone eerlijkheid. Want wie politiek bedrijft moet kunnen liegen dat het gedrukt staat. Wie dat talent niet heeft, deugt niet voor het vak. Peter R. de Vries dus ook absoluut niet. Die wilde dat 41 procent van het electoraat hem een aanwinst voor Den Haag zou vinden en kondigde aan te kappen als hij dat percentage niet haalde. Vervolgens hield hij zich daaraan. Fout, fout, fout. Waarschijnlijk zou iedere gemiddelde burger hetzelfde doen, maar naar politieke maatstaven is het krankzinnig. Een politicus heeft achteraf nooit gezegd wat hij gezegd heeft. Daar houdt hij van tevoren al zoveel mogelijk rekening mee in zijn formuleringen.

Ben Jonker moet dus oppassen dat hij niet al te eerlijk gaat worden, want dan wordt hij onhoudbaar voor de partij. Zo onhoudbaar als die fietsnota. Wie in Amstelveen werkt, is tot de auto veroordeeld. Omdat hij hier niet mag wonen.

Lees ook:Jonker (CDA) betreurt verkeerde indruk over hem
Lees ook:Techniek laat raadscommissie in de steek…
Lees ook:Regionale klimaatatlas in strijd tegen water en hitte
Lees ook:Entente Florale in actie bij lokale politiek
Lees ook:CDA: voorstel bestuurlijke vernieuwing te abstract

3 reacties op “Fietsbeleid

  1. Jan Demming

    Mag ik een kleine aanvulling geven. Fiets eens vanaf de hoek Beneluxbaan/Sportlaan naar De Meent. Je fietst dan langs de sportvelden en mag vervolgens kiezen of je bij de Marne-tunnel linksaf slaat en via een een hele grote bocht bij Punter aankomt en vanaf daar rechtsaf richting Meent fietst. Je kan bij de Marne-tunnel het fietspad ook rechts aanhouden, waarbij je na uitvaartcentrum Bouwens uiteindelijk bij winkelcentrum Middenhoven aankomt. Al met al maakt je in beide gevallen dubbel zoveel kilometers dan het autoverkeer. In dat geval is fietsen dus ook niet zo’n prettig alternatief.

      /   Beantwoorden  / 
  2. H.de Vries

    Inderdaad Jan.
    En je komt op een slechter wegdek.
    Ook link als je lekke band rolstoel krijgt – niemand wil je helpen-omdat het regende???

      /   Beantwoorden  / 
  3. Rien Buter

    De algemene trend is de hoofden van de meeste mensen–waaronder ook deze inzender- is wat gemakkelijk kan is beter dan wat meer moeite kost. Gevolg: alle politiek is sinds jaar en dag bezig mnet bevorderen van de gemakkelijkste en [daarbij aansluitend comfortabelste] manier om van A naar B te komen. Het model daarvoor zien we al onstaan na 1950.Door de duinen op zoveel mogelijk plaatsen zo dicht mogelijk bij het strand en het liefst per auto. Zelfs een wandeling van twee KM langs het strand om oip een rustiger plke te komen in eigenlijk al te veel gevraagd….. Gingen scholen in- pakweg 1960- nog per fiets van een Amsterdam naar Texel voor een werkweek [dat was traditie op bv een HBS in A'dam OOst], in 1980 leek dat al onwerkelijk het moest de bus zijn of de wellicht de brommer. Nu is het teveel en te ver, of het moet redelijk luxe en liefst kort.
    Dat is onderdeel geworden van onze aangeleerde en verworven ‘overleeffilosofie’. UIk porbeer daar vanaf te komen doot zo weinig mogelijk blik en ander ijzer in mijn vervoer van A naar B te gebruiken. Maar structureel is dat steeds moeilijker. In Nederland een wandeling maken van Noord Naar Zuid kon in 1950 [aldus dagboeken en informatie] zonder veel mensen te ontmoeten, en zonder op veel racebanen en overvollen camoings te stuiten. In 2000 plus kan dat niet meer. Zelf hen ik met genoegen de 316 Km in noord-engeland gelopen van de West- maar de Oostkust[ in 16 dagen], dat ging nog in redelijke rust, en zonder gehaast en met veel genot van natuurschoon en uitzichten. Kortzichten in de politiek, hebben dat nu in ons land bijna onmogelijk gemaakt. Onze duinen -volgens de foto’s uit de 50tiger jaren kennelijk prachtige werelden, met wild, met zoet waterplassen en weelderige begroeiingen, zijn in die vorm foetsie. Wat overblef ziet de huidige generatie als HET van JE, maar het zijn resten, waarvoor we op de barricaden gaan.
    Terug naar af? Ik denk dat dat niet kan. Afremmen en bijsturen: dat kan wel. en zelfs intensief. Maar dat vereist bestuurders en leiderschap duie verder kijken dan vier jaar, verder kijken dan het euigen pluche, en vooral die beseffen dat zij hun wereldbeeld en dat wat U en ik hebben, moeten doorbreken radicaal, en dat ook nog eens zonder te radicaliseren….
    Ga d’r maar aan staan.
    Rien.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.