Gemeente vindt kritiek Ombudsman in zaak Golfodrama ‘niet negatief’

Hoewel de Nationale Ombudsman het onjuist vindt dat de gemeente niet met de actievoerders tegen een golfcentrum in de Bovenkerkerpolder in discussie is gegaan, kwalificeren B&W diens oordeel toch als ‘positief.' Actiecomité Golfodrama was naar de Ombudsman gestapt, omdat zij meende dat haar klachten door Amstelveen niet serieus werden behandeld en ook inspraak en communicatie onvoldoende waren. Daarmee had het comité kennelijk een punt, want op aandringen van de Ombudsman, dr.A.F.M. Brenninkmeijer, besloot het college inmiddels heel de niet goed functionerende gemeentelijke klachtenprocedure in te trekken. Er komt een nieuwe.Er zijn rond het golfproject wel degelijk bestuurlijke fouten gemaakt in de procedure van besluitvorming en participatie door burgers, constateerde Brenninkmeijer in een brief aan het comité. "Wij zien dat niet als negatief," meldt een woordvoerster namens het college. Weliswaar was de klachtenverordening niet toegesneden op problemen als die rond het golfcentrum, waardoor de klacht van Golfodrama intern en informeel ambtelijk werd afgehandeld, maar daarvoor een nieuwe, reageren B&W. En het gevolgde participatieproces mag dan niet goed hebben gewerkt, is er een die in veel gemeenten wordt gebruikt, verdedigt de gemeente zich nu. De Ombudsman heeft dat ook aangekondigd naar aanleiding van de affaire in Amstelveen een onderzoek te zullen instellen naar inspraakprocedures van gemeenten op het gebied van locatieontwikkelingen. Hij heeft de Amstelveense actievoerders gevraagd met ideeën daarvoor te komen. Verwacht wordt dat naar aanleiding van de gebeurtenissen rond het Golfodrome in mei een nieuwe klachtverordening aan de raad wordt voorgelegd.

Lees ook:Ombudsman: gemeente miste kans bij actie tegen golfcentrum
Lees ook:Lokale ombudsman wordt ‘burgerraadsman’
Lees ook:Nationale ombudsman wil opheldering gemeentelijke behandeling klacht Golfodrama
Lees ook:‘Golfcentrum in politieke achterkamers bekokstoofd’
Lees ook:Ook Staatsbosbeheer tegen golfcentrum

Eén reactie op “Gemeente vindt kritiek Ombudsman in zaak Golfodrama ‘niet negatief’

  1. Rob Nijkamp

    Zo kun je de uitspraak van de Nationale Ombudsman ook uitleggen om daarmee niet aan te gevn dat je als gemeente behoorlijk op je vingers bent getikt. Als de Nationale Ombudsman vraagt aan de klager om vooral mee te willen denken en met ideeën daarvoor te komen is het handig dat je als gemeente hierop inspeelt. Dus ga met Golfodrama aan tafel en bespreek de uitkomsten en de verbeteringen die je als gemeente wil doorvoeren. Misschien kun je dan een voorbeeldrol vervullen in participatieland.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.