Ombudsman: gemeente miste kans bij actie tegen golfcentrum

Het was een misser van de gemeente bij de besluitvorming over het golfcentrum in de Bovenkerkerpolder nauwelijks te luisteren naar tegen dat project gekante actievoerders. Ook de klachtafhandeling van de lokale overheid werkte niet. Dat vindt blijkbaar de Nationale Ombudsman dr.A.F.M. Brenninkmeijer. In een brief aan actiecomité Golfodrama zegt hij dat de gemeente een kans liet liggen door dat comité niet bij de besluitvorming te betrekken. De nu gekozen inspraakprocedure bevorderde volgens hem eerder het conflict dan dat het burgers en overheid dichter bij elkaar bracht. Dat geldt trouwens voor veel van zulke lokale inspraakmodellen. Hij wil naar aanleiding van de golfaffaire in Amstelveen een landelijk onderzoek instellen naar zulke procedures bij locatieontwikkelingen.

 

Hij gaat ook door gemeenteraden vastgestelde klachtverordeningen onderzoeken. De Amstelveense is inmiddels ingetrokken. Er komt een nieuwe voor in de plaats. De Ombudsman deed er bijna twee jaar over om de klacht af te handelen, die was gericht tegen de gemeentelijke (eenzijdige) voorlichting en de besluitvorming. Ook hield – althans volgens Golfodrama – de lokale (ambtelijke) ombudsman zich niet aan de verordening, bijvoorbeeld door te weigeren zijn bevindingen op schrift te stellen en aan de actievoerders te doen toekomen.

De klachten van de actievoerders zijn via een interne procedure louter informeel behandeld, terwijl duidelijk moet zijn geweest dat die aanpak onvoldoende was, constateert de Nationale Ombudsman. De daarvoor geldende verordening was volstrekt ontoereikend voor een adequate afhandeling, vindt hij. Bij het gemeentebestuur bestond niet het inzicht dat op enig moment de behandeling van de klachten over het Golfodrome een formeel karakter had moeten krijgen. Zij bleef nu steken in intern ambtelijk afschepen van de actievoerders, valt uit de brief van Brenninkmeijer op te maken. Overigens constateert hij dat Amstelveen niet wezenlijk anders heeft gehandeld dan veel gemeenten. Er is een stappenplan voor de besluitvorming over het project ontwikkeld, maar dat roept conflicten op, meent Brenninkmeijer. ‘Het lijkt zelfs vaak inherent aan dit type procedure te zijn dat het conflictbevorderend werkt, terwijl ik ervan uitga dat het streven van het betrokken bestuursorgaan zonder meer erop zal zijn gericht het tegenovergestelde te bereiken. Kennelijk wil dat niet lukken,' schrijft Brenninkmeijer. Hij denkt wel dat de gemeente ernaar streeft participatie van burgers serieus te nemen. ‘Ik vind het belangrijk dat het bestuur geluiden zoals die van het actiecomité serieus neemt en meeneemt in het besluitvormingstraject. Nog belangrijker vind ik het als gemeenten zoeken naar mogelijkheden om de betrokkenheid van burgers te verhogen in besluitvormingsprocessen,' aldus Brenninkmeijer. Een woordvoerder van de gemeente zegt pas maandag (4 februari) te kunnen reageren.

Lees ook:Gemeente vindt kritiek Ombudsman in zaak Golfodrama ‘niet negatief’
Lees ook:Helft klagers ombudsman gemeente niet of matig tevreden over afhandeling
Lees ook:Klachten bij Onbudsman gemeente blijven toenemen.
Lees ook:Onbegrijpelijk
Lees ook:Aansluiting AV bij Ombudsman Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.