B&W bij aannemer AV-lijn op bezoek

IMG_8802Deze keer kreeg Vital aan de Bovenkerkerweg (sinds 2017) het college van B&W over de vloer voor de wekelijkse vergadering. Dat is de hoofdaannemer voor de nieuwe Amstelveenlijn, een samenwerkingsverband van de ondernemingen Van Hattum, Blankevoort (beide van VolkerWessels), VolkerRail en KWS.

Volgens verkeerswethouder Jeroen Brandes is het goed dat Vital zich in Amstelveen heeft gevestigd. “Ze zitten zo dicht op het werk en dat heeft zijn voordelen. Ik ben blij met hun aanpak”, zeg hij. “Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met haar maatregelen beperkt VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer”. B&W vergaderen geregeld buiten de deur van het raadhuis, naar eigen zeggen om contacten met bedrijven en instellingen te hebben.

Ombouw

De ombouw van sneltramlijn 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk vindt plaats tussen 2017 en 2020. VITAL won vorige jaar de aanbesteding onder andere doordat zij met slimme oplossingen kwam. Zo hoeft, door de werkwijze van VITAL, pas begin 2019 gestart te worden met grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Hierdoor blijft sneltram 51 tot maart 2019 rijden tot Westwijk.

VITAL weet ook de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw in stand te houden. Dit is mogelijk door het kruispunt Sportlaan volledig verdiept aan te leggen in plaats van half-verdiept. Een oplossing waarmee ook tegemoet gekomen is aan een sterke wens van de omgeving. Het wegverkeer heeft eveneens baat bij de plannen van VITAL, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de Beneluxbaan behouden kunnen blijven tijdens de bouw.

 Voorbereiding

VITAL voert momenteel voorbereidende werkzaamheden uit. Begin 2019 starten grootschalige werkzaamheden op de drie kruispunten. Hoewel het hele jaar hard gewerkt wordt, valt de piekperiode van de gehele vernieuwing (infrastructuur, haltes en kruispunten) in de zomer van 2019. Vanaf maart 2019 wordt sneltram 51 tot aan de ingebruikname van de vernieuwde Amstelveenlijn vervangen door een tijdelijke buslijn (tram 5 blijft rijden met uitzondering van zomer 2019 en een aantal weekenden). In de loop van 2020 start het testen, waarna eind 2020 de vernieuwde Amstelveenlijn weer in gebruik gaat. Tot slot vindt de afronding van het project plaats in het eerste kwartaal van 2021.

Organisaties die ook een vergadering van B&W willen huisvesten kunnen een email te sturen aan: [email protected] Het college vergadert via haar normale agenda (deze wordt dus niet aangepast aan de instelling waar het college vergadert). Na de vergadering neemt het graag een kijkje in de organisatie.

 

 

Lees ook:Korter hinder bij ombouw Amstelveenlijn
Lees ook:Vernieuwing Amstelveenlijn gegund aan VITAL
Lees ook:Werk aan Amstelveenlijn begonnen bij 3 kruispunten
Lees ook:Meepraten over nieuwe Amstelveenlijn
Lees ook:Afrit Oranjebaan twee dagen dicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.