Hulp bij aangifte belastingen

Gedurende de belastingaangifteperiode organiseert de Bibliotheek Amstelveen Stadsplein samen met Loket 20, Humanitas Thuisadministratie en Participe Amstelland spreekuren over de Aangifte Inkomstenbelasting 2017. Een deskundige vrijwilliger van Loket 20 is in de bibliotheek en beantwoordt vragen over de aangifte.

Voor het spreekuur hoeven bezoekers geen afspraak te maken. Zij kunnen zich melden bij de balie van de bibliotheek. Het spreekuur vindt plaats in een aparte ruimte, en er wordt gebruik gemaakt van een veilige laptop met een beveiligde internetverbinding. De spreekuren worden gehouden op donderdagavonden van 17.00 uur tot 19.00 uur, op 1, 8, 15, 22 en 29 maart en op 5, 12, 19 en 26 april. De vrijwilliger van Loket 20 vult de aangifte niet voor de deelnemers in. Die blijven zelf verantwoordelijk voor de juiste invulling van de belastingaangifte.

Om de vragen goed te kunnen beantwoorden, wordt aangeraden de DigiD gegevens, het burgerservicenummer en relevante documenten mee te nemen naar het spreekuur. Mensen zonder DigiD kunnen hulp krijgen bij het aanvragen ervan. Bij gecompliceerde aangiftes kan men doorverwezen worden naar andere instanties en organisaties.

 Veiligheidsnormen

Wie zelf aangifte wil doen of een toeslag wil aanvragen, maar niet beschikt over een computer, kan hiervoor gebruikmaken van de gratis faciliteiten in de bibliotheken Amstelveen Stadsplein en Westwijk, en bibliotheek Aalsmeer. Vanaf maart 2018 zijn daar veilige werkplekken ingericht, waar gratis gebruik gemaakt kan worden van een pc met printfaciliteit. Deze werkplekken zijn voor iedereen toegankelijk, ook als men geen lid is van de bibliotheek. De werkplek voldoet aan de veiligheidsnormen die de Belastingdienst hiervoor heeft opgesteld. De medewerkers van de bibliotheek bieden geen hulp bij het invullen van de belastingaangifte. Ze verwijzen hiervoor door naar de spreekuren en naar andere dienstverlening in de regio. Bezoekers zijn zelf verantwoordelijk voor het invullen van de belastingaangifte en voor de bescherming van hun persoonlijke gegevens.

 Cursus

Voor wie extra hulp wil bij het leren werken met de digitale overheid, organiseert de bibliotheek de cursus Digisterker, werken met de e-overheid. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: een DigiD aanvragen en gebruiken, informatie zoeken op overheidswebsites zoals MijnOverheid.nl en amstelveen.nl . Na deze cursus kunnen mensen zelfstandig gebruikmaken van de online dienstverlening van bijvoorbeeld gemeente, UWV en Belastingdienst. Deze cursus start op 8 maart in bibliotheek Amstelveen Stadsplein. De cursus bestaat uit vier lessen van elk twee uur. De cursus is gratis. Aanmelden kan via de website van de bibliotheek of via 020-6414126.

 

Lees ook:Hulp bij belastingaangifte in de Bieb
Lees ook:Loket 20 weer open voor belastingaangifte minima
Lees ook:Cursus digitaal contact met overheid
Lees ook:Cursus digitaal contact met overheid
Lees ook:Scholieren kunnen belasting terug vragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.