Inwoners kiezen fietsbrug A9

4-bruggen verkleindEen referendum is het niet, maar Amstelveners kunnen wel zelf kiezen welke fietsbrug zij over de A9 willen hebben, parallel aan de Keizer Karelweg. Zij kunnen kiezen uit vier ontwerpen. Voorafgaand aan de stemronde werden meer ontwerpen ingediend en daarvan zijn er kennelijk voer genomineerd. De eerste beoordeling werd gedaan door wat de gemeente noemt ‘een team van deskundigen’. Dat kreeg naar onder meer veiligheid, techniek, kosten en functionaliteit.

Volgens wethouder Herbert Raat (VVD) voor de A9 cvalt er nu echt wat te kiezen door inwoners. “Het zijn vier totaal verschillende ontwerpen”, zegt hij. “Ik hoop dat inwoners in de toekomst vaker op deze manier worden betrokken, zodat we Amstelveen samen vormgeven. Inwoners zijn de ambassadeurs van onze stad.”

Drie manieren

Stemmen kan online via www.fietsbrugamstelveen.nl. Men kan ook de coupon uit een advertentie in de lokale krant invullen en opsturen (zonder postzegel) naar een antwoordnummer of langskomen in het zogenoemde Belevingscentrum Amstelveen InZicht (Stadsplein 103, boven de bibliotheek). In alle gevallen is een unieke code nodig. Ieder Amstelveens huishouden ontvangt deze week een brief met twee unieke codes. Iedere code kan slechts één keer gebruikt worden. Stemmen kan tot en met dinsdag 14 november. De uitslag volgt begin december.

Project A9

De verbreding van de A9 is onderdeel van het traject A9 Badhoevedorp – Holendrecht. De Rijksweg gaat van 2 x 3 naar 2 x 4 rijstroken. Het project kost in Amstelveen 400 miljoen euro. Het Rijk investeert 120 miljoen euro aan bovenwettelijke maatregelen en de gemeente 48 miljoen. De weg krijgt een verdiepte ligging met een volgens de gemeente en Rijkswaterstaat groene uitstraling en drie overkappingen: bij het Oude Dorp, het Stadshart (Keizer Karelweg) en ter hoogte van de Meander. Ook is de gemeente niet verantwoordelijk voor overschrijdingen van het project. Die komen voor rekening van het Rijk.

Fietsbrug

De brug voor fietsers en voetgangers komt over het verkeersknooppunt te liggen parallel aan de Keizer Karelweg. Vanuit het zuiden gezien begint de brug bij de Ouderkerkerlaan en eindigt bij het busstation. Met deze brug wordt het gemotoriseerd verkeer gescheiden van het langzaam verkeer. Hierdoor ontstaat een vlottere doorstroming op het kruispunt en wordt de oversteek veiliger voor fietsers en voetgangers, zegt de gemeente.

De bouw van de fietsbrug wordt in de laatste fase van het project verbreding A9 gerealiseerd (uiterlijk 2024-2026).

 

Lees ook:Meepraten over fietsbrug A9
Lees ook:Ruim driekwart stemmers koos ‘bomenbrug’ A9
Lees ook:Gemeenteraad buiten spel bij fietsbrug
Lees ook:Drietal zonder rijbewijs aangehouden voor joyriding
Lees ook:Aanrijding met letsel Keizer Karelweg

4 reacties op “Inwoners kiezen fietsbrug A9

  1. Wil Roode

    Het prjiskaartje ontbreekt! – een uitdaging en uitnodiging voor wethouder Raat;

    Echte betrokkenheid van burgers is als er transparantie aan ten grondslag ligt.
    Waarom mogen wij, de burgers, niet weten welk prijskaartje aan de bruggen hangt?
    De kosten zouden vergelijkbaar zegt wethouder Raat.

    Het synoniem van zouden is: dienen

    Ik wil over de goedkoopste brug fietsen en het geld wat overblijft in het fonds voor kinderen die in Amstelveen in armoede leven in het nog op te richten FIETSFONDS willen onderbrengen. Dan kunnen alle fietsende burgers, jong, oud, rijk en arm over de meest vergelijkbare brug fietsen.

    Wanneer gaan we samen om de tafel zitten op ‘ons gemeentehuis’ Om het FIETSFONDS AMSTELVEEN op te richten?

    De uitnodiging zie ik graag tegemoet.
    Wil Roode – Vrijwilligersraad Minima Amstelveen

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frank Bikker

    Daar zegt mevr. Roode wat. Nergens zijn prijzen te vinden of ze moeten ergens verborgen zitten in bij enkele ambtenaren. Ik neem aan dat veel Amstelveners dat willen weten, ook bij de mensen die op de coalitie stemmen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. niek zoon

    inderdaad geen prijskaartje geplaatst bij de bruggen. naast een blikvanger- kennelijk het belangrijkste voor Amstelveen, vermoed ik dat het ook een enorme windvanger zal worden zo boven het overige verkeer.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Guido Dennenbroek

    Ik zit nog steeds op de brief met unieke code te wachten. Of is een unieke brief met code?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.