A9 blijft politiek verdelen

Martin Kortekaas. Foto: Groen
Links.

Als het aan B&W ligt, komt er geen onderzoek naar mogelijke verbeteringen van de maatregelen die de gemeente neemt bij de verbreding van de A9. Dat zei wethouder Herbert Raat dinsdagavond in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN). GroenLinks in de gemeenteraad had om het onderzoek gevraagd en bewoners van Meander en Elsrijk haakten er bij monde van woordvoerder Roy van Buren opnieuw op in. Die pleitte voor ‘maximale overkapping’ van de weg. Als de lokale politiek niet aan de belangrijkste bezwaren van de bewoners tegemoet komt, stappen die naar de Raad van State. 

Eigenlijk wil die actiegroep ‘Tunnelvisie A9’ nog steeds het liefst een tunnel voor de A9, maar die liet Amstelveen bij nader inzien destijds varen, omdat zij er € 100 miljoen aan moest meebetalen. Er werd een nieuw plan ontwikkeld, dat € 40 miljoen kost en voorziet in enkele overkappingen en geluidschermen.

De VVD, Raats eigen partij, blijft er, net als coalitiepartij Burgerbelangen, bij dat het allemaal een gepasseerd station is en Rijkswaterstaat nu eenmaal beslist. Raat denkt dat er in de aanbestedingsfase nog wel wat geregeld kan worden – GroenLinks vroeg onder meer om een bredere overkapping bij het oude KPMG gebouw – maar ziet een onderzoek naar meer opties niet zitten. De PvdA was, zoals Harry van den Bergh uit uitdrukte, ‘in verwarring’ door het standpunt van B&W en de tegengestelde meningen van enkele fracties. Hij had achting voor inspreker Van Buren en de initiatieven van de actiegroep, wilde die ook eigenlijk niet zonder meer terzijde schuiven (net als de suggesties van GroenLinks), maar anderzijds geen vertraging in het project. Hij wees er op dat de plannen van de insprekende actievoerders ook een financiële onderbouwing hebben.

Fractievoorzitter Kortekaas van GroenLinks zei dat de A9 Amstelveen fysiek blijft splijten en dat ook de bewoners nu enorm zijn verdeeld. “Vinden wij het de moeite waard het college te vragen nieuw onderzoek te doen naar andere oplossingen?” Dat was volgens hem de kernvraag. Hij miste een gebiedsvisie voor wat er naast de weg gaat gebeuren. “Er blijven nu kansen liggen om het gebied verder te ontwikkelen”, zei hij. Onder meer dacht zijn fractie er aan woningen te bouwen op de sportvelden die nu bij het KKC in gebruik zijn. Maar daarvoor kreeg hij de handen van B&W niet op elkaar.

Er is volgens Kortekaas niet integraal met iedereen gepraat. Het college praat met raadsleden, met bewoners, raadsleden doen dat ook, maar van praten met alle betrokkenen is eigenlijk geen sprake, constateerde hij. “Iedereen praat apart met iedereen.” Intern gaat de gemeenteraad over mogelijke optimalisatie van de overkapping verder praten, maar wat daar uitkomt blijft nog volstrekt duister. In elk geval coalitiepartners VVD en Burgerbelangen vinden dat de trein nu eenmaal rijdt en er eigenlijk geen grote veranderingen meer mogelijk zijn. Dat vindt ook de Ouderencombinatie die, bij monde van Nora Tang, liet weten de verlangens van GroenLinks ‘deels flauwekul’ te vinden.

 

 

Lees ook:GroenLinks wil onderzoek ándere A9
Lees ook:Praten met GroenLinks
Lees ook:GroenLinks bevraagt Veeningen over vliegfijnstof
Lees ook:Wat is citymarketing voor Amstelveen?
Lees ook:GroenLinks: ‘Wachttijden lopen op’

7 reacties op “A9 blijft politiek verdelen

  1. Tomaat

    PC Je bedoelt nu een snelweg van noord tot zuid ?

      /   Beantwoorden  / 
    1. PeterPC

      Juist.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Robert van Waning

    Geen onderzoek! Die kosten de VVD al genoeg zetels en bestuurdersposten vanwege al het gelieg en gesjoemel.

    “Iedereen praat apart met iedereen,” constateert Kortekaas van GL. Inderdaad, geheel volgens het principe ‘Verdeel en heers’ dat de VVD hebben afgekeken van Romeinse heersers.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Tomaat

      En de andere partijen laten dat gewoon toe, want ze willen allemaal aanschuiven in de hoop dat ze wat kruimeltjes toegeschoven krijgen. Daar stinken ze met open ogen in. Zo zou ik met geen mogelijkheid weten wat de PvdA en D66 volgens hun programma in de wacht hebben gesleept. Wie het weet mag het mij vertellen .

        /   Beantwoorden  / 
  3. Robert van Waning

    Die ellendige open verkeersgoot is het monument dat wethouder Raat (VVD) zal nalaten. De A9 zal Amstelveen nog tientallen jaren blijven verdelen. “Kon de gemeenteraad hem dan niet stoppen?” zal men zich wanhopig afvragen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Robert van Waning

    Die ellendige open verkeersgoot is het monument dat wethouder Raat (VVD) zal nalaten. De A9 zal Amstelveen nog tientallen jaren blijven verdelen. “Kon de gemeenteraad hem dan niet stoppen?” zal men zich wanhopig afvragen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert van Waning

      JN heeft deze tekst zonder mijn toestemming gewijzigd. Democratie op z’n Amstelveens..

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.