Raat: ‘Overlast tijdens aanleg bredere A9′

Herbert Raat

Overlast tijdens de jarenlange werkzaamheden aan de verbreding van de A9 is onvermijdelijk, laten B&W weten. Omdat het Amstelveense wegennet wordt aangepast, kan volgens hen tijdens die aanleg het verkeer blijven doorstromen. De gemeente, Rijkswaterstaat, Stadsregio Amsterdam en Provincie Noord-Holland hebben een maatregelenpakket opgesteld over de nodige wegaanpassingen.

Het pakket is er op gericht het verkeer tijdens de verbreding van de A9 – de werkzaamheden duren van 2019 tot 2026 – soepel te laten verlopen, zeggen B&W. Verschillende busstroken worden bijvoorbeeld open gesteld voor al het verkeer en sommige kruispunten krijgen extra opstelstroken.

 

De aanleg van de A9 verloopt in fases, waarbij soms bepaalde op- en afritten tijdelijk worden afgesloten, waarschuwt de wethouder voor de A9 Herbert Raat (VVD). “Overlast is onvermijdelijk. Maar die voor moet onze inwoners, lokale ondernemers en bezoekers zo beperkt mogelijk blijft. Daarom treffen we nu al samen met Rijkswaterstaat en andere betrokkenen voorbereidingen,” zegt Raat.

Tijdens de verbreding en verdiepte aanleg van de Rijksweg wordt de oprit bij de Keizer Karelweg richting Holendrecht ongeveer vier jaar afgesloten en de afrit vanuit Holenrecht ongeveer twee jaar. Om het autoverkeer zo goed mogelijk richting de A9 en het Stadshart te laten rijden, zijn twee alternatieve routes aangewezen. Het verkeer tussen het Stadshart en de A9 van en naar Holendrecht maakt dan gebruik van de op- en afritten bij afslag Amstelveen-Oost via de Burgemeester Boersweg.

Het verkeer kan de gemeente in en uit via twee hoofdroutes, parallel aan de A9. Eén naar Amstelveen-Noord en een ander naar Amstelveen-Zuid. De noordelijke route gaat over de Oranjebaan, de zuidelijke route over de Laan van Langerhuize en de Groenelaan. Voor fietsers en voetgangers worden tijdelijke bruggen aangelegd bij het Kazernepad en het Bovenlandpad (alleen voor voetgangers) om de verbindingen te behouden.

Op acht kruisingen worden de verkeerslichten aangepast. Vijf gemeentelijke en drie Provinciale verkeersregelinstallaties in Amstelveen-Oost worden voorzien van een zogenaamd intelligent transportsysteem (ITS). Met dit systeem wordt de verkeersafwikkeling gemonitord en aangestuurd. Zo worden de regelingen beter afgestemd op het actuele verkeersaanbod en krijgen weggebruikers informatie over de te kiezen route. Dit systeem wordt in 2017 aangebracht zodat er ervaring mee kan worden opgedaan.

 

 

Lees ook:Circa 75 mensen op info-avond A9
Lees ook:Groen licht beter verkeersknooppunt O’laan
Lees ook:Brandende vrachtwagen zorg voor enorme file op A9
Lees ook:Talloze maatregelen om AV bereikbaar te houden
Lees ook:Aanleg A9 gaat voor verkeerschaos zorgen

24 reacties op “Raat: ‘Overlast tijdens aanleg bredere A9′

  1. Robert van Waning

    Die jarenlange overlast is tbv een wegverbreding waarvan alleen Almere en Schiphol profiteren en Amstelveen totaal niet.

    Integendeel, want als alle ellende na acht(?) jaar achter de rug is, begint er een nieuwe ellende in de vorm van een nóg bredere lawaaiige verkeersgoot dwars door het centrum van onze woonplaats. Ik hoop dat die naar wethouder Raat zal worden genoemd.

      /   Beantwoorden  / 
  2. gerben

    Voor een gewaarschuwde burger telt: je kan nog verhuizen weg van Amstelveen.
    Wanneer start de verbouw van de huidige sneltramverbinding met Amsterdam?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rotary-vriendje

      Een walgelijke reactie zoals we gewend zijn. M.a.w. als het je niet bevalt rot je maar op. Kritiek kunnen we niet gebruiken in dit ‘democratische’ Amstelveen.

        /   Beantwoorden  / 
      1. frank bikker

        Alweer een reactie weggehaald van mij, als ik in ga tegen het Raatbashing wat sommigen hier toepassen.

          /   Beantwoorden  / 
      2. Robert van Waning

        Frank, even inhoudelijk (sorry hoor): Begrijp ik goed dat jij een voorstander bent van Raats open verkeersriool dwars door Amstelveen?

          /   Beantwoorden  / 
        1. frank

          Gezien de extra belasting van 60 miljoen extra: JA. En dergelijk soort projecten hebben altijd de neiging duurder uit te vallen. Overigens de rotzooi moet altijd ergens heen en valt toch echt niet op te vangen met allerlei filters. Tevens stond dit project al jaren op stapel, dus een heleboel bewoners konden ook min of meer weten waar ze terecht kwamen.

            /   Beantwoorden  / 
          1. frank

            Trouwens dat plan van 100 miljoen heeft Hellendal toestemming voor gegeven. Weet je wel die wethouder die beweerde dat het geld tegen de plinten klotste. Raat houdt in deze tijden liever de hand op de knip in deze. Dat ik als SP’er. Ik zeg wel als SP’er dat hij een deel beter aan andere/ lees socialere zaken kan uitgeven. Dat hij dat ook niet doet en het liever en allerlei onzinspeeltjes besteedt is weer een ander verhaal.

              /  
        2. Robert van Waning

          Die 60 miljoen had Amstelveen nooit hoeven betalen als men beter had onderhandeld met het Rijk. Die verbreding is immers niet tbv onze woonplaats maar tbv Almere, Schiphol en Rijkswaterstaat.

          Het vorige en het huidige gemeentebestuur heeft zich een oor laten aannaaien.

          De A9-tunnel had op basis van 50 jaar gefinancierd kunnen worden met minimale lasten voor Amstelveen.

            /   Beantwoorden  / 
    2. Robert van Waning

      Frank, Gerbens suggestie was ongetwijfeld vriendelijk bedoeld. Ik ken hem niet anders.

      Ik ben het echter eens met Rotary dat de inwoners niet moeten wijken voor Raats rampzalige beleid, maar zich daar juist met hand en tand tegen moeten blijven verzetten, zolang het nog kan.

        /   Beantwoorden  / 
      1. PeterPC

        Gerben’s opmerking doelde eigenlijk op het feit dat het voor veel Amstelveners een stuk aangenamer zou zijn als je wegging.

          /   Beantwoorden  / 
        1. gerben

          Onjuist, iedereen mag blijven. Maar leuker kunnen we het niet maken

            /   Beantwoorden  / 
  3. PeterPC

    Eindelijk weer een foto van mijn held Herbert Raat.

    Op zo’n aimabel mens kun je toch niet boos worden?

    In tegenstelling tot die andere hoofden, PvdA en D66 en SP (oh wacht die natuurlijk niet).

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rotary-vriendje

      PC, je moet echt met iets sterkers komen om mij uit m’n tent te lokken. Ritsje gaat weer dicht….

        /   Beantwoorden  / 
      1. PeterPC

        Waarom reageer je dan?

          /   Beantwoorden  / 
  4. Robert van Waning

    Voor 40 miljoen euro krijgt Amstelveen dus acht jaar ellende en behoudt daarna nog tientallen jaren een brede stroom doorgaand (vracht)verkeer door het midden van de stad.

    Amstelveen zal de laatste stad zijn waar zoiets nog gebeurt. In alle andere steden wordt voor doorgaand verkeer een ringweg of een tunnel aangelegd.

    Prima deal van wethouder Raat. Amstelveen zal hem nooit vergeten..

      /   Beantwoorden  / 
  5. Matthijs

    Telkens als Raat wordt genoemd, wat natuurlijk in de berichtgeving moeilijk anders kan – hij is bestuurder – laat RvW zich de kans niet ontgaan weer zijn inmiddels door en door bekende riool over hem uit te storten. Het wordt vervelend, JB. Kun je daar echt niks aan doen? Raat is volgens RvW de oorzaak van alles wat er in deze stad fout loopt. En ik vrees dat hij wordt herkozen, want helaas voor de klager is de meerderheid van de kiezers het niet met die eenling in het Stadshart eens. Dus houden we hier het gezeur, dat volgens mij anderen weghoudt van dit forum.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rotary-vriendje

      JB kun je even iets doen aan opmerkingen die ons niet bevallen ? Kan toch niet zo zijn dat iemand aan zijn mening mag vasthouden die ons consequent niet bevalt ?

      Meneer Matthijs, misschien is Noord-Korea een prettig land voor u ?

        /   Beantwoorden  / 
      1. frank bikker

        Matthijs heeft wel gelijk. Raat kan bij RvW niets goed doen. Dat is natuurlijk onzin.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Rotary-vriendje

          Maar dat mág toch ? En Matthijs mag zich daar toch ook kapot aan ergeren. Maar dat betekent voor mij nog niet dat een mening, irritant of niet, geweerd dient te worden ? Wat is dat voor onzin ?

            /   Beantwoorden  / 
  6. Robert van Waning

    Matthijs, als je mijn uitingen moet verdraaien en overdrijven, is er kennelijk niets mis mee. Probeer je kritiek te beperken tot wat ik wél heb geschreven.

    Ik geef Raat – bij voorbeeld – niet de schuld van ‘alles wat er in deze stad fout loopt’. Wel van de A9-ramp, de Stadshart-malaise en de onzorgvuldige zorgverdeling.

    Jouw ongefundeerde kritiek op mij (burger) bevat vaak meer woorden dan mijn gefundeerde kritiek op Raat (bestuurder).

    In het laatste nummer van AmstelveenZ mag Raat zijn zegje doen in drie(!) artikelen, waarvan er één door de gemeente werd betaald. Zulk publicitaire overwicht schreeuwt om democratisch weerwerk, maar dat blad heeft – tot vreugde van Raat die tegenspraak haat – helaas geen reactierubriek. Dit blog gelukkig wel, als enige.

      /   Beantwoorden  / 
    1. frank

      “de onzorgvuldige zorgverdeling” Nog nooit iets van jou over gehoord. Daar ben ik nou benieuwd naar. Vergeet dan ook niet de soc. woningbouw.

        /   Beantwoorden  / 
      1. PeterPC

        Soc. woningbouw? Is niet interessant, zeker als jij dat aankaart als scheefwoner.

          /   Beantwoorden  / 
        1. frank

          Nou dan zul je veel van je vrinden gaan missen.

            /   Beantwoorden  / 
  7. Robert van Waning

    El Loco is al lang vertrokken als de A9-ellende eenmaal goed begint. Terwijl hij elders door kan gaan met het stichten van onheil, laat hij de Amstelveners achter met een erfenis van beton, asfalt en de herrie van doorgaand verkeer dwars door het midden van de stad.

    De burgers beseffen dat nu nog niet, omdat de lelijke, giftige en lawaaiige A9-surprise door de lokale pers (of wat daarvoor door moet gaan) wordt verpakt in dikke lagen van persoonsverheerlijking van El Loco Regente.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.