Weinig zo veranderlijk als de politiek. De aanleg van een tunnel, waarvoor een gemeentelijke bijdrage van € 100 miljoen op tafel moest komen en die daarom door de gemeenteraad weer is getorpedeerd, was ooit hét PvdA-plannetje. Toenmalig vice voorzitter van de PvdA-fractie in de raad Remco Pols zag er alleen maar voordelen en geen nadelen in. Toen hij na de verkiezingen van 2006 een wethouderszetel kreeg, kwam hij dan ook prompt met de plannen daarvoor. Er werd een complete projectorganisatie – kosten negen miljoen - voor opgetuigd.
Pols wilde al in de verkiezingstijd een prijsvraag over wat er allemaal op het dak van die tunnel moest komen. Burgerbelangen (BBA) kwam met uitgebreide ontwerpen voor op dat dak. Net als de PvdA maakt die club nu deel uit van de overwegend liberale coalitie, die helemáál niets meer ziet in een tunnel. Maar dat is pas sinds – op aandrang van de VVD – het door Pols gesloten contract was open gebroken, waardoor de investering van € 100 miljoen verviel. Die breuk kwam onder het vorige college, waarvan de PvdA, geen deel meer uitmaakte. Nu weer wel en zij kijkt kennelijk niet meer achterom.
Dus ook niet naar de foto waarop Pols, klaar voor de verkiezingen van 2006, een promotiefolder voor de tunnel van zijn partij overhandigde aan de het – naar zijn mening ondemocratische – hedendaagse liberale bewind als een juk ervarende Robert van Waning. Die stelde al in 1998 de tunnel voor. Evenals Pols vond en vindt hij dat een tunnel de tweedeling van de stad door een weg zou opheffen en de leefbaarheid van de stad voor de toekomst veilig stellen. Er zijn in het Stadshart nog enkele bewoners die het afzien van de tunnel als een historische fout bestempelen, begaan door bestuurders die geen verstand van ondernemen hebben.
In de verkiezingstijd wist Pols ook nog niet precies hoe zijn oplossing gefinancierd zou kunnen worden, maar als wethouder kennelijk wel. Door 3000 huizen en 200.000 vierkante meter kantoren te bouwen. De herontwikkeling van het gebied langs de weg en op het dak van de tunnel zou voldoende winst opleveren om die bijdrage op te hoesten, dacht hij. En hij kreeg de gemeenteraad, niet gehinderd door ook toen al bestaande kantoorleegstand, mee.
Het volgende college kon met de beste wil van de wereld die berekening niet vatten en er kwam dus, na veel gepraat met Den Haag, een ander plan op tafel. Waarmee de tunnelpropagandisten het nog steeds niet eens zijn. Behalve de PvdA zelf dus. Want ja, die maakt nu deel uit van de coalitie. En voor wat hoort wat. In de politiek soms heel veel…
Lees ook:Rijk: Aan 100 miljoen voor tunnel val niet te tornen
Lees ook:Remco Pols (PvdA) verlaat de gemeenteraad
Lees ook:PvdA vindt smalle coalitie ‘onverantwoord’
Lees ook:PvdA moest wennen aan niet niet mee besturen gemeente
Lees ook:PvdA wil lijsttrekkersdebat over sociale woningbouw
De waanzinnigheid van Robert van Waning,dus! Hij is dan wel in de loop der jaren afgezakt, zeg!
Om een zeker iemands woorden te gebruiken, welke verstrengelingen had men toen onder ogen?
Maar rvw had toen al, in 1998, een vooruitziende blik. Nu begrijp ik zijn strijd tegen die open bak die gaat komen.
En daarom frank, is die opmerking van jou niet chique.
Ben ik nooit geweest, zal ik niet worden ook.
Waarom moest Amstelveen 100 miljoen euro meebetalen aan de verbreding van de A9 die alleen in het belang is van Rijkswaterstaat, Amsterdam en Almere?!
Die verbreding van die lawaaiige en luchtvervuilende verkeersriool dwars door onze woonplaats was om gezondheidsredenen onaanvaardbaar. De enige juiste oplossing was de aanleg van een tunnel geweest, maar natuurlijk niet op onze kosten.
Hoeveel betalen Amsterdam-ZO en Gaasperdam mee aan de tunnel die daar wél wordt aangelegd?
Die tweede ‘overkapping’ van de verbrede A9 is volksverlakkerij, want er komen twee(!) drukke verkeerspleinen op te liggen, compleet met stoplichten. Dus met constant optrekkende (vracht)auto’s.
@Frank, als je dit waanzinnige opvattingen noemt, dan beschouw ik dat als een compliment. Waarvoor mijn dank.
En ondertussen zijn we die 9 miljoen wel weer kwijt!
Zitten die 9 miljoen nou ook al bij dat bedrag van 40 miljoen of moeten we dat er nog bij optellen?
Zitten er in. Rijk betaalde (in elk geval een deel) van de door de gemeente aan de onzin uitgegeven kosten terug.
Hmm, een deel. Hoeveel dan? En hoeveel daarvan betaalde Amstelveen?
Twee miljoen
Misschien een beetje off topic, maar in de afgelopen tijd ontving de hr.Raat een open brief op dichtbij.nl van de heren Taal en Modderman die voorstanders waren van de tunnel.
De heer Raat heeft toen weer in een open brief antwoord gegeven op zijn blog en op dichtbij.nl.
Nu is mijn vraag, waarom wordt Amstelveen Blog daarbuiten gehouden? Dit soort zaken horen toch in alle lokale media te staan.
Je zou bijna denken dat men bang is voor de soms kritische toon van de hr. Johan Bos.
De krant Dichtbij houdt niet zo van kritiek, maar wethouder Raat (VVD) vindt het wel prima vindt zo. Het ergert hem vast dat hij niets kan (laten) doen tegen de kritiek en tegenspraak die hij (gelukkig) nog wel op Amstelveen.blog krijgt.
Misschien is je het nog niet opgevallen maar de hr. heeft wat later hierover geschreven en hij laat in deze zaak de hr. Raat aan het woord.
Welke hr. heeft waar wanneer waarover geschreven?
Hoop op berouw en inkeer van Dichtbij.
Houdt vol, Robert.
Gerben, zo werkt dat helaas niet bij media en journalisten die zich niet bewust zijn van de belangrijke en verantwoordelijke functie in een democratie, of die zich juist bewust onttrekken aan hun morele en democratische verplichtingen. Politici zouden hen daarop moeten wijzen: ‘Checks and balances’.
Tja, meer journalisten dan varkens in NL.
Edoch, hoop doet leven.
Is het niet meer amateurpolitici/ CV vullers dan varkens in Nederland.
We lagen toen voorop en nu onderop.
Amstelveen huilt.
‘Onzin’ noemt JB de bestudering van de mogelijkheid om de A9 in het midden van onze woonplaats door een tunnel te voeren.
Elders denkt men daar anders over en Amstelveners kunnen daar alleen nog maar de komende tientallen jaren jaloers op zijn:
“Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). De werkzaamheden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).
De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.
Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: we bouwen een circa 3 km lange tunnel, voor schonere lucht en minder geluid. Het werk aan de A9 Gaasperdammerweg is klaar in 2020.”
Bron: http://rws.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a9/holendrecht_diemen/
Volksverlakkerij, die advertenties van de gemeente mbt de verbreding van de A9, die betonnen verkeersriool dwars door onze woonplaats.
Die advertenties tonen wel veel groen en wandel- en fietspaden, maar niet al het beton, nauwelijks de acht rijbanen met lawaaiig en luchtvervuilend (vracht)verkeer en ook niet de twee drukke verkeerspleinen op de overkapping bij het Stadshart. Heel bedriegelijk.
De PvdA hield tenminste rekening met de bewoners; de VVD alleen met automobilisten en met het VVD-ministerie van Verkeer.
De vliegtuigen van Schiphol maken de laatste tijd trouwens ook veel herrie boven onze woonplaats. Bijna onleefbaar, jaar wel lekker liberaal.