Aanleg A9 gaat voor verkeerschaos zorgen

Vier jaar lang wordt tijdens de aanleg van de verbrede A9 de zuidelijke toegangsweg bij de Keizer Karelweg naar die Rijksweg (richting Holendrecht) afgesloten. Al het verkeer er heen moet dan over de Burgemeester Rijnderslaan en de Laan Langerhuize of via de Oranjebaan naar het kruispunt bij de zorgcentra. Het is een van de onderdelen van de te verwachten verkeerschaos tijdens de aanleg. De noordelijke afrit van de A9 naar de Keizer Karelweg (dus richting A4) wordt twee jaar lang afgesloten. Gedurende die periode niet ook dat verkeer via Burgemeester Rijnderslaan rijden.

De gemeente heeft inmiddels een themapagina op haar website geopend met alle documenten over de gewijzigde overeenkomst tussen het Rijk en de gemeente, waardoor de tunnel niet doorgaat, maar ook geen € 100 miljoen hoeft te worden betaald. Hoewel VVD-raadslid Walter Vervenne in een raadscommissie zei dat er, als eenmaal het contract rond is, nog alle mogelijkheden voor inspraak zijn, doet een communicatieplan van gemeente en Rijkswaterstaat iets anders vermoeden. “Er is weinig ruimte om te participeren”, staat daar letterlijk in. Aanleggen van een snelweg is nu eenmaal technisch complex en prijzig, dus afwijken kan niet zomaar.”

Ofwel: Burgers mogen wat meepraten in de marge, maar moeten niet denken dat het veel oplevert. Essentieel verandert er niks aan wat nu pijlsnel, uiteraard ook nog in de periode rond een vakantie (herfstvakantie deze keer), moet worden ondertekend. Alleen de omwonenden van ‘zeer specifieke uitvoeringsonderdelen’ (zoals het Oude Dorp, waar de weg wordt overkapt) kunnen bij de plannen worden betrokken, staat er in het communicatieplan. Maar verder neemt de gemeente zich voor ‘in de benadering van de doelgroepen open en eerlijk’ te zijn, ook over de pijnpunten.

De te communiceren boodschap is verder onder meer dat men onder die wegverbreding nu eenmaal niet heen kan en de gemeente voor € 40 miljoen compenserende maatregelen in het belang van de leefbaarheid terug krijgt. Kritisch naar de uitgaven kijken en gard werken moeten ervoor zorgen dat het geld bij elkaar komt. Intussen is nog niet duidelijk of de leefbaarheid, c,q, volksgezondheid er werkelijk op vooruit gaat, omdat Rijkswaterstaat niet verder komt dan de mededeling dat lawaai en uitstoot ‘binnen de normen’ blijven.

Maar in de communicatie gaat de boodschap luiden dat er minder luchtverontreiniging zal zijn en de verbindingen voor langzaam verkeer tussen nood en zuid beter worden.

Een doelstelling van de communicatie is verder dat de meeste doelgroepen van direct  belanghebbenden begrip hebben voor de situatie. Verder is het de bedoeling dat het personeel van de gemeente, veelaal wonend buiten Amstelveen trouwens, positief staat tegenover de bestuurlijke beslissing. www.amstelveen.nl

 

 

Lees ook:‘Werkzaamheden A9 ramp voor bereikbaarheid’ vindt MKB
Lees ook:Groen licht beter verkeersknooppunt O’laan
Lees ook:Tweede overkapping A9 (bij Stadshart)
Lees ook:College stemt in met nieuw ontwerpplan A9
Lees ook:Extra en lagere overkapping A9 kost € 9 miljoen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.