De gemeente kan inderdaad onmogelijk de 100 miljoen euro voor de A9-tunnel ophoesten, waartoe het vorige college van B&W zich contractueel heeft verplicht, maar dat mag niet betekenen dat die tunnel er niet en verbreding van de rijksweg er wél komt. Dat vindt het CDA. Maar mocht de tunnel er toch niet komen, dan moeten B&W een ‘plan B’ achter de hand hebben en aan het Rijk voorleggen. Omdat inmiddels het tracébesluit voor de verbrede weg onherroepelijk is geworden, krijgt Amstelveen vrijwel zeker een tweemaal vierbaansweg over zijn grondgebied, constateert het CDA. De gemeenteraadsfractie vindt dat met alle mogelijke uitkomsten van het overleg met de minister en de andere partijen rekening moet worden gehouden. En als het Rijk de tunnel schrapt uit de plannen, betekent dat volgens het CDA voor de gemeente een ramp op het gebied van de leefbaarheid. ‘Je zou kunnen zeggen dat dit een zaak van de rijksoverheid is, omdat die het initiatief voor het project nam en dus ook verantwoordelijkheid draagt voor de beperking van geluidsoverlast en luchtverontreiniging,’ meent de fractie. Maar die redenering is haar te simpel. ‘Van de huidige A9 gaat al een niet te onderschatten barrièrewerking uit en die neemt door de verbreding alleen maar toe,’ meent het CDA. Amstelveen zit volgens de fractie niet te wachten op 20 tot 25 meter hoge geluidschermen om verdere geluidhinder te voorkomen. Bovendien nemen die schermen de luchtverontreiniging niet weg. De gemeente moet volgens het CDA zelf met ideeën komen om de leefbaarheid te beschermen en niet wachten op waar het Rijk mee komt. En dus snel met een plan B ontwikkelen voor als de tunnel niet doorgaat.
Lees ook:SP: gemeente mag niets betalen aan tunnel verbrede A9
Lees ook:SP: Geen cent voor A9-voorzieningen
Lees ook:‘Operabuurt krijgt alleen ellende door A9-tunnel’
Lees ook:D66: geen substantiële bijdrage A9-tunnel
Lees ook:SP: Streep door verbreding A9 in zicht