Gemeente wil contract A9-tunnel openbreken

Herbert Raat

De gemeente kan de met het Rijk overeengekomen bijdrage van 100 miljoen euro voor de bouw van de A9-tinnel onmogelijk ophoesten. B&W willen daarom het contact erover open breken en vragen minister Schultz deze week in een brief om overleg. Dat een gemeentelijke bijdrage van 100 miljoen er niet in zit, heeft het college al eerder gemeld. Het verschil tussen dat bedrag en wat redelijkerwijs van Amstelveen gevraagd kan worden is veel te groot, constateren B&W. De overkapping van de A9 is onderdeel van de Overeenkomst Stroomlijnalternatief Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere, waarmee de gemeenteraad in 2007 instemde.De toenmalige bestuurders meenden dat de 100 miljoen uit ontwikkeling van het gebied langs de rijksweg kon komen. In het contract staat dat het alleen bij zwaarwegende onvoorziene omstandigheden is open te breken. Daarvan is volgens het college nu sprake.  Het verwijst naar de economische crisis, de afgenomen vraag naar bedrijvenlocaties, en verminderde woningproductie.

Bovendien komt er voor de gemeente minder geld uit Den Haag en moet er de komende jaren structureel 12 miljoen euro worden bezuinigd. Tegelijk moet de gemeente aan wettelijke verplichtingen voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijshuisvesting en sport, die ook 50 tot 80 miljoen euro aan investeringen opslokken. Het college de lasten daarvan niet via belastingverhogingen bij inwoners neerleggen. Een tekort op de gebiedsontwikkeling kan het  dan ook niet dekken uit de reguliere begroting of reserves. Volgens wethouder Herbert Raat (VVD) van Financiën zou naleving van het contract inhouden dat de andere noodzakelijke investeringen niet doorgaan en er moet worden gekort op voorzieningen voor ouderen, minima en WMO. “Allemaal dingen die minstens zo belangrijk zijn voor de leefbaarheid in onze stad als een tunnel. Daar willen we echt niet aan willen tornen,” zegt Raat.  

Overigens plaatst het college vraagtekens bij nut en noodzaak van de verbreding van de

A9. Het voert aan dat de ideeën over de ontwikkeling van de as Schiphol-Amsterdam-Almere zijn gebaseerd op aannames uit de periode vóór de economische crisis, zoals die over de mobiliteitsgroei. Maar nu, vijf jaar later, is het volgens het college wel tijd die prognoses eens opnieuw te bekijken. Wat de mobiliteit betreft, kan het er in de nabije toekomst ook anders uit gaan zien voor het “Nieuwe Werken”.

Raat:’ Ik ben voorstander van asfalt maar dan moet de automobilist er wel wat aan hebben. En we willen een tunnelvisie voorkomen. Het mag niet zo zijn dat we al onze aandacht op dit project richten en daardoor de sociale infrastructuur in Amstelveen volledig uithollen.”

Lees ook:Raat tekent voor goedkopere A9
Lees ook:‘Geen uitverkoop van de stad voor A9-tunnel’
Lees ook:Minister tekent voor besparing 60 miljoen
Lees ook:Voorbereiding A9-tunnel opgeschort wegens geldgebrek
Lees ook:Gemeente kan 100 miljoen voor tunnel niet betalen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.