B&W: raadhuis naar centrum van A9-tunnelgebied

De huidige raadzaal

De huidige raadzaal

Verplaatsing van het raadhuis naar de omgeving van het Stadshart is een van de opties van B&W voor de ontwikkeling van de A9-zone, het gebied op en langs de toekomstige tunnel voor de rijksweg. Bovenop het tunneldak zou volgens het college een ‘Esplanade’ moeten komen, bestaande uit een weg voor bestemmingsverkeer met een brede middenberm en daarin terrassen. Het te ontwikkelen gebied omvat overigens een fors deel van de gemeente en niet alleen de direct aan de weg grenzende strook, vinden B&W. Logisch, want er moet wel 100 miljoen mee worden verdient, de bijdrage die het Rijk vraagt van Amstelveen aan de tunnelbouw. Het voorstel van het college is gebaseerd op vier scenario’s voor de inrichting. De bureaus Urhahn Urban Design en Architekten Cie ontwikkelden er elk twee.Het college denkt een ‘gastvrij en duurzaam’ gebied te kunnen ontwikkelen. Dat de positie van Amstelveen in de regio zal versterken. Het wil er gevarieerde woningbouw en kantoren. De A9-zone loopt volgens B&W van het Amsterdamse Bos tot de Amstel en van Groen van Prinstererlaan tot Ouderkerkerlaan. Er zijn ook huidige locaties in begrepen die naar de mening van het college voor hertontwikkeling in aanmerking komen. De gemeenteraad moet nog over de voorstellen beslissen, waarover in principe ook de bevolking zich nog kan uitspreken (de zogenoemde participatie). Volgens het nu op tafel liggen plan bestaat de totale zone uit drie gebieden: een centraal, meet een stedelijk karakter en aansluitend bij het Stadshart, de westflank bij de Poeloever en de oostflank in de richting van de Amstel.

In het centrale gebied, bij het Stadshart denkt de gemeente jonge stedelingen, ouderen en tijdelijke  bewoners (buitenlanders en stagiairs) te kunnen huisvesten. De nieuwe bebouwing zou de doorstroming op de woningmarkt moeten bevorderen. Daarnaast is er in het centrale gebied ruimte voor horeca en andere voorzieningen. Ook wil de gemeente onderzoeken of zou het raadhuis daar kan komen, in de buurt van het nieuwe vervoersknooppunt.

Horeca, recreatie, luxer appartementen en vrijstaande dure woningen ziet het college bij de Poeloever. En in de richting van de Amstel zouden uiteenlopende woonvormen moeten ontstaan, zoals een kleinschalig appartementencomplex in de vorm van een landgoed.

B&W willen ook een groene as laten ontstaan, door Amsterdamse Bos en Amstel met elkaar te verbinden via het Meanderpark. De Esplanade zou daar onderdeel van moeten zijn.

Lees ook:CDA: stadsdialoog over A9-gebied
Lees ook:Winkels Lindenlaan krijgen andere functie
Lees ook:Van Diemen heeft last van verkoopgerucht
Lees ook:Hondenplaag in Bos gevreesd door uitlaatcentrales
Lees ook:ChristenUnie: ‘VVD / D66 naïef over Stadshart’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.