VVD: ‘Tunnel mag geen prestigeproject worden’

De A9-tunnel moet geen prestigeproject worden van de gemeente. Het zorgt nu al voor grote verdeeldheid onder de bevolking. Bijna de helft is er tegen. Dat constateert de VVD op basis van een in haar opdracht door de Dienst Onderzoek en Statistiek (O&S) uitgevoerd onderzoek. Overigens lijkt de fractie niet meer keihard tegen de tunnelbouw te zijn, zoals enkele weken geleden. Gematigder dan toen, zegt zij nu alleen dat de gemeente alvorens een verplichting van 100 miljoen euro op zich te nemen eerst moet weten of die verantwoord is. Als dat niet zo blijkt te zijn is wat haar betreft ‘stoppen een reële optie.” Zij heeft blijkbaar gas teruggenomen en steunt nu ook het  standpunt van GroenLinks, waarmee inmiddels andere partijen instemden, dat wethouder Remco Pols in Den Haag moet proberen de door het Rijk gevraagde Amstelveense bijdrage aan de tunnelbouw omlaag te krijgen.De tunnel kost naar schatting bijna een miljard. Daarvan neemt Amstelveen 100 euro voor zijn rekening. Dat geld moet uit de opbrengst van de zone langs de A9 komen met grondverkoop voor kantoren- en woningbouw. Maar door de economische crisis is dat allemaal in een ander daglicht gekomen, vindt de VVD. Zij verwacht dat de opbrengsten veel lager zullen uitvallen dan de geraamde maximale 160 miljoen. Volgens de liberalen worden de kosten sowieso hoger dan 100 miljoen, omdat er ook projectkosten bijkomen.

Gevraagd naar hun mening bleek 42 procent van de Amstelveners meer tegen dan voor de tunnel te zijn, van de VVD-stemmers 43 procent. Voor de tunnel was 36 procent van de respondenten, maar van de VVD-achterban juist aanzienlijk meer: 45 procent. Waarschijnlijk heeft dat voor de fractie mede geleid tot een genuanceerder standpunt. 22 procent van de respondenten en maar twaalf procent van de VVD-stemmers weet het niet.

Maar als men wordt geconfronteerd met mogelijke bezuinigingen op onderwijs zegt  nog maar 14 procent dat men met de plannen moet doorgaan, wil 42 procent stoppen en 30 procent opnieuw onderhandelen. Van de VVD-stemmers wil 45 procent stoppen en eveneens 30 procent opnieuw onderhandelen met het Rijk over de gevraagde bijdrage.

Volgens de VVD zijn er al teveel voorbeelden in het land van gemeenten die veel te grote risico’s namen bij dito projecten, zoals de Amsterdamse Noord-Zuidlijn en de Haagse tramtunnel.  “In Amstelveen is het al te vaak fout gegaan, zoals bij Casema en Landsbanki. Dit kunnen wij ons niet meer permitteren,” aldus de VVD, die zegt de suggestie van GroenLinks alternatieve financiering te zoeken bij provincie en Europa van harte te steunen.

Lees ook:VVD: ‘Burgers mogen niet dupe van tunnel worden’
Lees ook:Bouw A9-tunnel op losse schroeven
Lees ook:Binnenkort duidelijkheid over bijdrage A9-tunnel
Lees ook:Gemeentelijke lasten stijgen volgend jaar
Lees ook:D66: geen substantiële bijdrage A9-tunnel

7 reacties op “VVD: ‘Tunnel mag geen prestigeproject worden’

  1. Axel Boomgaars

    Verstandig dat ze nu iets gematigder inzetten dan eerst. Dat standpunt was ook gewoon niet zo slim en iets te extreem.
    De tunnel hoeft er niet perse te komen, maar de mogelijkheid moet gewoon wel goed onderzocht worden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Mevr Van Zuinen

    Mooi zo’n tunnel, maar de inwoners die in de buurt van de snelweg wonen krijgen wel al het verkeer voor hun kiezen die minder snel de snelweg op en af kan komen richting het winkelcentrum.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Axel Boomgaars

    Moet u zich eens voorstellen wat de gevolgen zijn van een 8-baanssnelweg zonder overkapping voor de inwoners in de buurt van de snelweg.
    Als ik moet kiezen tussen meer uitlaatgassen in mijn tuin, of iets langzamer verkeer bij de op- en afritten, dan weet ik het wel.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Mevr Van Zuinen

    Meneer Boomgaars…. dat is makkelijk praten heeft U het nieuwe plan wel eens gezien ?

      /   Beantwoorden  / 
  5. Axel Boomgaars

    Waarom is dat makkelijk praten?

    Ik ben op de hoogte van de plannen rondom de A9, maar ik heb er geen rapporten op nageslagen. Wat voor informatie komt daarin naar voren waardoor mijn eerdere bijdrage te simplistisch is?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Mevr Van Zuinen

    Zoals U heeft kunnen lezen is er niks mis met de op en afritten zie maar hoe de situatie nu al is , alleen de afrit stadshart uit de richting Utrecht verdwijnt.. Al het verkeer ( en dat is nogal wat , zie zaterdag en zondag maar)moet nu over de groen van prinsteren laan richting de plein … en al het andere over de groenenlaan richting zuid… als eens gezien hoe het daar kan vastlopen???
    Auto’s die steeds optrekken om stapvoets verder
    te kunnen rijden veroorzaken denk ik meer troep dan wat er op de snelweg voorbij gaat…
    De file’s op de a9 zullen er ook niet mee opgelost worden omdat de rotte appel in dit geval het klaverblad bij badhoevedorp heet./

      /   Beantwoorden  / 
  7. Axel Boomgaars

    Ik zie in wat u zegt, en daar moet ook wat mee gedaan worden, maar als onze gemeente geen overkapping realiseert, gaat het rijk de weg zelf wel verbreden. De consequenties daarvan lijken mij nog vele malen erger, dat moet u toch wel met mij eens zijn?

    Ik geloof best dat u gelijk heeft, en ik zei het ook al ergens anders, de gemeente is nu alleen maar druk met de financiele kant, maar over de inhoudelijke plannen van de overkapping heb ik de raad nog niet horen spreken. Bij de Noord-Zuidlijn verging dat op eenzelfde manier. Nu zijn het wel twee verschillende projecten, maar het punt is dat men zich blind lijkt te staren op de financien en geen oog heeft voor de inhoudelijke plannen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.