Opzet projectorganisatie A9 kost 6,5 miljoen

De gemeente gaat een projectorganisatie opzetten voor de ontwikkeling van het gebied langs de A9. Daarvoor vragen B&W nu vijf miljoen euro extra van de gemeenteraad. Die komt bij de 1,5 miljoen die nog resteert van het eerder gevoteerde budget voor het project. De organisatie zal elf (full time) arbeidsplaatsen omvatten. Die worden voor de helft door medewerkers van de gemeente ingevuld, de rest door externe specialisten. Volgens wethouder Remco Pols (ruimtelijke ordening) moeten er in het komende jaar cruciale keuzes worden gemaakt. Daarom willen B&W het bestaande projectteam tot een complete organisatie opwaarderen.

 

“Het tunnelen van de A9 is voor de stad van groot belang, maar ook heel complex,” zegt Pols. Er moeten marktpartijen worden gezocht om tot publiekprivate samenwerking te komen, waarmee de gemeente ervaring heeft opgedaan bij de ontwikkeling van het Stadshart. “Het betekent dat de vraag rijst met welke partijen wij aan de slag gaan.”

De vijf miljoen die nu nodig is moet volgens Pols en financieel wethouder Hellendall worden terugverdiend via het project. Uit de ontwikkeling van het A9 gebied moet honderd miljoen euro winst komen, die de gemeente volgens afspraak met het Rijk zal bijdragen aan de bouw van de tunnel. In werkelijkheid betekent het dat er tientallen miljoenen meer moeten worden verdiend, legt Hellendall uit, omdat met de totale projectorganisatie ook wel kosten zijn gemoeid. Bovendien wordt de aan het Rijk af te dragen hoofdsom geïndexeerd.

Het college wil zo snel mogelijk een visie voor het gebied ontwikkelen. Het denkt primair aan het realiseren van woningen. In beperkte mate is kantorenbouw waarschijnlijk mogelijk, maar volgens Pols is het niet de bedoeling te gaan concurreren met de Zuid-as.

Het college heeft bureau Boer & Croon om advies gevraagd over de aanpak van het project. Dat ligt ook ten grondslag aan de opzet van de projectorganisatie. Bij de uitwerking van de plannen zullen belangrijke openbaar vervoer ontwikkelingen, zoals doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar zuidelijk Amstelveen en een OV-hub bij het stadshart,  worden betrokken.

Boer en Croon heef geadviseerd het project te verdelen in de deelgebieden ruimtelijke ordening, verkeer & vervoeren en contracting & financiering. Aan de uitvoering moeten volgens het bureau de fasen kwartier maken, voorbereiding en marktbenadering vooraf gaan.

B&W vrezen niet dat de recessie roet in het eten zal gooien. “Wij hebben nog geen enkele aanwijzing dat private partijen niet zijn geïnteresseerd. Wij staan nadrukkelijk in de belangstelling van de markt,” zegt Pols. Hij wijst erop dat er sprake is van een jarenlang durend project. In het komende jaar worden de mogelijke scenario’s uitgewerkt voor het gebied. “Wij zien dit als een enorme kans voor de stad, maar het is een megaproject.”

Inmiddels heeft het college ook een risicoanalyse gemaakt, zodat de gemeenteraad zicht krijgt op de financiële spankracht van de gemeente. Daarin is ook de naar IJsland verdwenen 16 miljoen euro verwerkt. Pols maakt zich geen zorgen dat de tunnel er om financiële redenen niet komt. “Maar wij willen alle risico’s wel goed in beeld hebben.”

Lees ook:Coalitie houdt bouw in Bovenkerkerpolder mogelijk
Lees ook:Grondverkoop A9-tunnel te optimistisch geraamd
Lees ook:Pols doet dringend beroep op VVD niet tegen tunnel te stemmen
Lees ook:Externe bureaus stappen na miljoenendans uit A9-project
Lees ook:Gemeente wil contract A9-tunnel openbreken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.